• jellona0507

Hund i bur när den är ensam hemma..

Pratade precis med en kompis om hundar med rejäl separations ångest. Som river ner halva lägenheten när man lämnar den ensam.
    Hon tycker att man då kan ha hunden i bur, för att begränsa området, samt göra buren till hundens trygga vrå.
    Jag vet inte vad jag ska tycka. Har aldrig haft hund i bur.
    Kompisens hundar älskar sina burar, sover där även när matte & husse är hemma, fast med luckan öppen.
    Hur lär man en hund att gilla buren?
    Min mammas hund, han tål verkligen inte att bli lämnad. Även om det så bara gäller 5 minuter. Den river sönder precis ALLT den får mellan tassarna. Så någonting måste ju göras. Mamma har tränat ensamhets träning, men hunden klarar inte av att bli lämnad ändå. Och ibland måste man faktiskt lämna hunden själv.

Det handlar alltså inte om en mini transport bur, utan en stor gallerbur, kan nog jämföras med utställningsbur.

Hur ska man rädda lägenheten, och samtidigt ha en lugn hund, som klarar av att vara ensam?

Här är en bur jag kikat på:
    http://www.blocket.se/vi/12290005.htm?ca=11_s EJ MIN ANNONS!!!

Minya ska få en lillasyster! 47 dagar kvar till planerade snittet!
  • Svar på tråden Hund i bur när den är ensam hemma..
  • Fighter

Min ena hund sitter i bur när han är själv, han har inte separationsångest.

Det är viktigt att man tränar bort separationsångesten INNAN du lämnar hunden i buren !

• Rottis77

Jag har oxå en hund med seperationsångest och jag har haft honom i bur tills för några månader sedan, och det har gått jätte bra.
    Jag har alltid mina hundar i bur från valp tills vuxen, dels måste dom säga till på nätterna när dom behöver gå ut + att man kan ju ta med bure överallt och valpen/hunden känner sig trygga där. När dom blir lite äldre stänger jag bara buren när jag inte är hemma och har den öppen när jag är hemma och dom sover alltid där inne, dom känner sig helt enkelt trygga där.

• jellona0507
    Fighter skrev 2007-07-12 12:51:06 följande:
    Min ena hund sitter i bur när han är själv, han har inte separationsångest.Det är viktigt att man tränar bort separationsångesten INNAN du lämnar hunden i buren !
    Okej!
    Men frågan är, hur tränar man bort separations ångesten?
    Mammas hund klarar inte ens 5 minuter. Den börjar tok skälla, hoppa mot dörren och riva sönder allting. Mamma har försökt lämna 1 minut, det funkade, sen 2 minuter osv. Upp till 5 minuter klarar den!
  • Rottis77
    Fighter skrev 2007-07-12 12:51:06 följande:
    Min ena hund sitter i bur när han är själv, han har inte separationsångest.Det är viktigt att man tränar bort separationsångesten INNAN du lämnar hunden i buren !
    Det är faktiskt inte alltid det går att enbart träna bort seperationsångest, det har inte gått på min ena hund. Och då har det ändå gått jätte bra med att ha honom i buren för där är han trygg.
  • frulan

Om din mamma har tränat hunden till att vara ensam och den ändå förstör saker så har hon ju misslyckats med träningen
    Då är det bara att börja om från början.

Bur är ett bra alternativ men då måste man först självklart träna in att buren är en trygg plats.
    Det gör man när man är hemma.
    Täck gärna över halva buren med en filt.
    Tror att det finns någon bestämmelse över att en hund inte får sitta instängd i en bur i över en timme.

Man kan även prova att begränsa ytan. Stänga dörrar till andra rum, skilja av med kompostgaller m.m.

Tänk även på att hunden ska vara aktiverad och sedan hunnit bli lugn innan man lämnar dem.
    Prommis med hjärngympa och sen en lugn stund hemma innan man går.

• soffiproppis

Hur funkar det att lämna den ute, när ni handlar och så? En bekant till mig hade sin hund i koppel inne, när hon tränade bort seperations ångesten. Det funkade för han var ju van att vara ute. Jag har aldrig provat det på min men...
    Vi hade en bäbis grind till köket när min vovve var liten, för att avskärma, sen när vi tog bort den, så stängde vi dörar så han bara hade ett-två rum att röra sig mellan

• Fighter

Hur gammal är hunden ???

Jag började inte lämna min hund över en halvtimme innan han var 6 månader, gick till tvättstugan osv till en början

Ge hunden ngt annat att göra när ni går, ge den ett ben, sen går ni och klär på er och går, stå inte utanför dörren det känner hunden.

Han behöver tänka på annat än att matte är borta.

• Fighter

Separationsångest för mig kan vara olika saker.

Om hunden känner sig trygg i bur, självklart men en panikslagen hund i bur ska man inte lämna själv !

• jellona0507
    frulan skrev 2007-07-12 12:54:42 följande:
    Om din mamma har tränat hunden till att vara ensam och den ändå förstör saker så har hon ju misslyckats med träningen Då är det bara att börja om från början.Bur är ett bra alternativ men då måste man först självklart träna in att buren är en trygg plats.Det gör man när man är hemma.Täck gärna över halva buren med en filt.Tror att det finns någon bestämmelse över att en hund inte får sitta instängd i en bur i över en timme.Man kan även prova att begränsa ytan. Stänga dörrar till andra rum, skilja av med kompostgaller m.m.Tänk även på att hunden ska vara aktiverad och sedan hunnit bli lugn innan man lämnar dem.Prommis med hjärngympa och sen en lugn stund hemma innan man går.
    Hon har tränat flera gånger, om från början när det går fel. Dvs börja på ruta ett igen! Funkar alltid till ca 5 minuter. Då bryter eländet loss.
    Hon har försökt med begränsad utrymme, hunden tuggar sönder allt ändå.
    Senast var det tapeterna!!

Mamma är väldigt noga med att aktivera hunden, går på promenad, kör leta godis, lydnad osv ute. Ändå så blir hunden så. Han klarar verkligen inte att bli lämnad, och det är endast när mamma lämnar honom som han gör så, dvs mörda lägenheten! Han har alltid tuggben och aktivitetsboll. Ingenting hjälper då. Mamma går = tugga sönder allt!
  • Rottis77
    Fighter skrev 2007-07-12 12:58:33 följande:
    Separationsångest för mig kan vara olika saker.Om hunden känner sig trygg i bur, självklart men en panikslagen hund i bur ska man inte lämna själv !
    självklart måste man ju träna att ha hunden i bur om den aldrig varit det innan man lämnar den själv.
Svar på tråden Hund i bur när den är ensam hemma..