• Rigor

Köpa kattunge på Blocket?!

Funderar på att köpa en kattunge, en vanlig bonnkatt, på Blocket. Eftersom det inte är en raskatt och inte heller kostar så mycket pengar, så är de inte heller avmaskade, vaccinerade, veterinärbesiktigade eller chipmärkta. Ungefär vad kostar det att få kattungen genomgången av veterinär efter konstens alla regler? Finns det fallgropar med att köpa en kattunge utan garantier som man annars får ifall man köper en av en uppfödare?

• Svar på tråden Köpa kattunge på Blocket?!
  • Catti41

Det går att få tag på huskatter (alltså alla katter som inte är registrerade raskatter) som är besiktigade, avmaskade, vaccinerade, idmärkta och chippade om man letar lite. T ex så har de flesta katthem även kattungar till salu, och då har man gjort detta med kissen. Det kostar givetvis mer, men då vet du ju också att du får en bra, frisk och väluppfödd katt. Bara för att en katt inte är en raskatt så innebär det ju inte att den ska ha det sämre.

• Hiker

Skulle vilja tillägga att det nog för det mesta inte alls är dyrare att köpa en katt från katthem eller likande som är vaccinerad, avmaskad och veterinärbesiktigad, eftersom man ju annars får stå för den kostnaden själv!

Fallgropar med att köpa en katt utan garantier är ju naturligtvis för det första risken att den är sjuk eller har någon skada. En annan sak kan vara att katten kanske inte är omhändertagen på "rätt" sätt som liten. För att en katt ska bli bra sällskapskatt bör den vara uppvuxen i en familj, inte skiljts från mamman för tidigt (12v), hanterad på ett bra sätt och vand vid olika vardagssaker (som barn, dammsugare, bilåkning tex)

Vet inte riktigt vad det kan kosta, men veterinären brukar nog gissningsvis ta några hundralappar för besiktning, kanske 150-200 för chip och 200-300 för vaccination (ska göras två omgångar första gången) Det skiljer sig mellan olika kliniker.

Lycka till!

• Maria84

Vi har kattungar till salu och det är vanliga bondkatter.. Och innan vi släpper iväg dem så är de vaccinerade och avmaskade samt att veterinären gör en liten koll av dem så. Dock så kostar de ju mer än vad många säljer sina bondkatter för..

Mamma till Liam 030605 och Grodan bf 080116
  • Älskade Ängel

man kan köpa kattungar på blocket,
    MEN man bör se till att det är en seriös säljare.

Man tittar ju ändå på kattungen innan man köper den, oftast kanske när den är några veckor & en seriös säljare lämnar inte ut kattungen innnan 12 veckor.
    Det märks ju rätt snabbt när man pratar med säljaren om de är kattvana
    och tar väl hand om katterna.
    Avmaskade är nog de flesta(det brukar stå i annonsen) men chippad och vetrinärsundersökt kan man nog få om man betalar den extra kostnaden.

Kolla nosen, pälsen, ögonen, "rumpan" och kattens kondition så det ser rent och helt ut överallt. Kattmamman kan smitta ungarna med tex öronskabb, men den syns om man kollar i öronen. Så en egen liten yttre besiktning kan man ju iaf göra.
    Sedan kan de ju ba bra att kolla mamman oxå så hon ser frisk ut.
    Garantier ges nog sällan. möjligt vis "runt hörnet".

ღ BF 20 december ღ
  • MrsNelson

jag vet ett katthemm där dom tar 700kr för en katt, då är den vet bes. vaccinerad, avmaskad och chippad!

• LPW
    Rigor skrev 2007-07-12 13:30:05 följande:
    Funderar på att köpa en kattunge, en vanlig bonnkatt, på Blocket. Eftersom det inte är en raskatt och inte heller kostar så mycket pengar, så är de inte heller avmaskade, vaccinerade, veterinärbesiktigade eller chipmärkta. Ungefär vad kostar det att få kattungen genomgången av veterinär efter konstens alla regler? Finns det fallgropar med att köpa en kattunge utan garantier som man annars får ifall man köper en av en uppfödare?
    Du får räkna med mellan 1.000-1.500 SEK för ovanstående och jag tycker att det är toppen av dig att vilja att katten vaccineras, veterinärbesiktigas etc- det är tyvärr inte alla som resonerar som du.
    Om katten veterinärbesiktigas och vaccineras innan du köper den så är den egentliga "fallgropen" att du (troligtvis) inte känner till något om kattens inavelsgrad och föräldrarna är säkert inte heller testade för en del ärftliga "sjukdomar" som kan finnas.
  • Rigor

Uhh... inavelsgrad och ärftliga sjukdomar. Låter inte bra!
    Det borde jag ju ha tänkt på förståss.

Vi hade en hittekatt förra sommaren som hade krokig och knotig svans, jag trodde den varit bruten och läkt fel. Veterinären sa senare att det var medfött och troligen en missbildning just på grund av inavel. Kissen blev sjuk och vi var tvugna att ta bort den, så nu är vi utan katt... och alldeles ensamna! Vad tomt ett hus kan vara utan katt!!

• lindac77
    Rigor skrev 2007-07-12 19:19:47 följande:
    Uhh... inavelsgrad och ärftliga sjukdomar. Låter inte bra!Det borde jag ju ha tänkt på förståss. Vi hade en hittekatt förra sommaren som hade krokig och knotig svans, jag trodde den varit bruten och läkt fel. Veterinären sa senare att det var medfött och troligen en missbildning just på grund av inavel. Kissen blev sjuk och vi var tvugna att ta bort den, så nu är vi utan katt... och alldeles ensamna! Vad tomt ett hus kan vara utan katt!!
    Krokig svans låter som en svansknick och det behöver inte bero på inavel, men det kan vara ärftligt så därför ska man inte avla på katter med svansknickar. Katter kan också få svansknick genom skada, så det måste inte vara ärftligt.

Vad tråkigt att ni fick avliva er katt!
  • LPW
    Rigor skrev 2007-07-12 19:19:47 följande:
    Uhh... inavelsgrad och ärftliga sjukdomar. Låter inte bra!Det borde jag ju ha tänkt på förståss. Vi hade en hittekatt förra sommaren som hade krokig och knotig svans, jag trodde den varit bruten och läkt fel. Veterinären sa senare att det var medfött och troligen en missbildning just på grund av inavel. Kissen blev sjuk och vi var tvugna att ta bort den, så nu är vi utan katt... och alldeles ensamna! Vad tomt ett hus kan vara utan katt!!
    Alltså om det är en huskatt man "släppt ut" så är det troliga kanske inte att kattungarna har väldigt hög inavelsgrad men det jag menade var att man inte vet lika mycket om kattens bakgrund som om man köper en raskatt. Vi hade dock en huskatt som blev 19 år och det finns raskatter som dör väldigt unga så det behöver ju inte alltid vara så...

Om vi skulle ha en huskatt så hade jag definitivt vänt mig till ett katthem. Just nu finns det ju mängder av kattungar som verkligen behöver få ett hem.
Svar på tråden Köpa kattunge på Blocket?!