• Jen84

Vad kan man ta tillsammans med järntabletter?

Kan man ta järntabletter tillsammans med någon mat? tex nyponsoppa eller saft?
    Jag har så svårt att få i mig järntabletten Niferex så måste tömma ur kapseln och blanda med något för att få i mig?
    någon som har någon bra idé?
    jag måste få upp mitt järnvärde, det är inte bra. är så trött så jag blir tokig.

• Svar på tråden Vad kan man ta tillsammans med järntabletter?
  • Lundby87

Jordgubbs sylt på en matsked med järnet på som strussel kanske och sen skölja med vatten efter

• kimzzan

Apelsinjuice, bra med något c-vitaminrikt då kroppen tar hand om järnet bättre

• Flyssel

Nyponsoppa är bra eftersom det innehåller C-vitamin. Niferex är väl en dragérad tablett så den inte löses upp ifall man inte lyckas svälja tabletten direkt?
    Jag äter Duroferon och då måste man vara snabb som sjutton med att svälja och dricka något efteråt så den inte börjar lösas upp i munnen eller halsen.

• Leonie
    kimzzan skrev 2007-07-12 16:08:11 följande:
    Apelsinjuice, bra med något c-vitaminrikt då kroppen tar hand om järnet bättre
    Precis, järn tas upp till 400% mer om du intar det med c-vitamin än med kaffe
    (vill reservera mig för siffran då jag inte minns var jag läst det. Men att kroppen tillgodogör sig järnet mer om det intas med c-vitaminrik dryck/föda stämmer).
  • Malinski79

Man ska iallafall INTE ta det i samband med mjölkprodukter, eftersom det hämmar järnupptaget!! Jag sväljer oxå ner med apelsinjuice!

• ia1
    Malinski79 skrev 2007-07-12 16:14:51 följande:
    Man ska iallafall INTE ta det i samband med mjölkprodukter, eftersom det hämmar järnupptaget!! Jag sväljer oxå ner med apelsinjuice!
    Inte sant! Nya rön förra året. Jag har dåligt järnvärde mer eller mindre jämnt och har fått höra samma sak i flera år, men så är det alltså inte.
    Ärligt talat så gjorde det ingen skillnad.
    Lita på Gud, men bind först din kamel.
  • caesar

det fin en jouce som är berikat extra med järn, perfekt att ta tillsammans med järntabletterna. den är från arla

God Morgon + Järn
    Juice och fruktkött av apelsin,
    passionsfrukt- och kaktusfikonjuice,
    vitamin C, mineralämne
    (järn laktat). Juicehalten är 99,9%.
    Juicerna är från koncentrat.
    Motsvarar juice från 2 kg frukt.

ღ Caesar & Diesels Mom + lill pyret i magen BF 5/9 ღ
Svar på tråden Vad kan man ta tillsammans med järntabletter?