snabbväxande marktäckare zon V
Är det någon här som kan tipsa om någon snabbväxande härdig marktäckare i zon V??
Jag behöver för flera kvm. Då jag har branta slänter som man inte kan klippa gräs på.
Annra tips på slänt lösningar mottages
Är det någon här som kan tipsa om någon snabbväxande härdig marktäckare i zon V??
Jag behöver för flera kvm. Då jag har branta slänter som man inte kan klippa gräs på.
Annra tips på slänt lösningar mottages
åhh ja behöver också hjälp =) Har köpte ett par marktäckande men ja kan inte svara på om dom växer fort. För ja köpte dom nyligen =)
Lägg fin natursten,runda och vackra.Vinca Minor vintergröna är fin.Vet ej hur pass snabbväxande den är.
Sen kan du ju alltid täcka med bark,såvida allt inte rinner bort.
Jag är rädd för det..det är på sina ställen väldigt brant!!
Stenen hjälper iaf till att hålla jorden på plats.Och den är dekorativ också.
Vad vill du göra med slänten?
Om du inte ska använda den kan du ju ha gräs,men klippa med trimmer?
Är det en stor slänt kan det vara ide´med ogräspapp i botten.
Inget vidare att gå och rensa kvickrot bland cotoneaster eller andra marktäckare....
Slänten ska få vara slänt och den ska gå ihop med en rabatt med en mur. Jag funderar på att lägga dit sten. Vi har det runt huset och runt en rabatt så det skulle passa bra
Jag ska kolla upp vinka Minor
Är det en jättestor slänt så rekommenderar jag Lupiner, dom kväver allt, det är ett djävla ogräs, eller rabarber kanske?
Är det en liten slänt så täcker Funkior ganska snabbt, eller indiankrasse.
Vintergröna kanske?
Växer som ogräs!!!!!!!
Oj, jag antecknar!
Tack
Rabarber var ju ett roligt förslag
Jordreva är en väldigt effektiv marktävkare. (=ogräsvarning )
Den är faktiskt vacker. Blommar med blå blommor och bladen och stjälkarna skiftar lite i mörklila.
Smultron växer snabbt och är väldigt pop bland barn.
Randgräs sprider sej snabbt.
Alla dessa klarar utmärkt zon V och med lite tur har du nån bekant som gärna delar med sej av dess plantor.
Penningblad, finns med gröna eller gula blad.
Revsuga, Rosenplister, Silverarv täcker fort och bra.
Vi har även en backnejlika som sprider sig överallt, den är jättefin med knallröda blommor.
Kantnepeta, är högre än de andra och fröar av sig och sprider sig, likadant med jättedaggkåpa.
Vi bor i zon 5 och här växer de alla bra. (Vissa för bra).
Jag tycker det är fint med riktigt låga marktäckare, som penningblad och revsuga, med en del högre blommor som sticker upp här och där, t.ex akleja. Den sprider sig också villigt.
Lycka till!
murgröna
vet inget om zoner
Smultron är bra marktäckare i slänter! "Självsprider" sig också.
Tack ska ni ha, nu har jag ju massor av förslag
Jag längtar tills jag får sätta igång!!
Det ska muras upp en mur först och bakom den och upp i sluttningen ska det planteras MASSOR!!
Stephanandra(låg böljande buske med snygg höstfärg) nävor, finns en massa sorter så nån borde funka i din zon(Geranium med vetenskapligt namn)Vintergröna är samma sak som Vinca minor.
Lycka till!
Vixie
Vad bra, rabatten ska ju se nått ut på hösten oxå