Vad är bra blodsocker?
Jag har fött ganska stora barn med tanke på min egen kroppsbyggnad och min mamma sa idag att det kanske beror på att jag har högt blodsocker.
Jag har fött ganska stora barn med tanke på min egen kroppsbyggnad och min mamma sa idag att det kanske beror på att jag har högt blodsocker.
Mellan 6-8 är bra.
4,3 är ett bra blodsockervärde!
Absolut det är jättebra! Mellan 4 och 6 är normalt, fastesocker då. Har för mig att det skulle vara över 9 (ej fastande) för att man skulle göra glucosbelastning om man är gravid.
Att ligga under det är också "bra". Beror sig på om du nyss ätit osv. På morgonen innan man ätit brukar en frisk människa ligga omkring 5.
jag hade 4,8 på inskrivningen och det va perfekt sa de så var lugn!!
mn bör väl ligga mellan 5 och 7, någonting
ha du 4,3 så är det inget att hetsa up sig för, det är ändå helt ok.
tack för era svar!
Tycker jag du kan göra, inget att fundera över. Blir ditt blodsocker änu lägre så känner du det. och skulle det bli för högt känner du det också. Du känner det genom yrsel, svimningskänsla osv. Så känner dudig lite svag och sjuk kn du ju esta. men mår du bra och blodsockret ändå ligger över 4 så är det inget du behöver vara orolig för.
Jag hade 5,1 i blodsockervärde igår när jag var hos läkaren. Hade då ätit lunch drygt 2 timmar innan. Läkaren sa att det var ett bra värde men hon nämnde aldrig inom vilka intervaller det ska ligga. Det är väl också olika när på dagen man mäter?
Sockret ligger som högst 1,5 tim efter man ätit. mellan 4-6 ligger en frisk människa på i fastande värde o ca 6-8 efter man ätit.
Me76: tack för svaret. Låter som mitt värde är ganska bra då :)
Man ska helst ta en B-glukos innan man exempelvis äter frukost. Då ska värdet ligga mellan 5-7 mmol.
Ett socker under 4mmol är lågt och ett över 7,8 mmol är för högt men som sagt man måste tänka på NÄR man senast åt så man kan få en förklaring till varför.
Det är ju helt perfekt!
En frisk människa ska ha mellan 4-7. Du kan ha lite mer eller mindra, men det är korta stunder, precis efter du ansträngt dig kan de sjunka, om du inte ätit, eller om du proppar i dig godis kan det bli lite lite högt.
Men din mamma har nog fel måste ja säga, för högt blodsocker har du inte som gör att barnen blir stora, för är man hög för ofta, vilket du inte kan vara om du inte har diabetes, då får man ketoner i urinen vilket leder till viktnedgång. (vilket i för sig är rätt farligt, men det är så det går till).
Din egen insulinproduktion ser till att du inte blir hög, en diabetiker måste se till det själv, och det är därför det inte alltid går så bra. Kroppen kan sin skit bäst. :)
Det är nog någon annan anledning till dina stora bebisar.
Kringlan L skrev 2007-07-12 15:58:59 följande: