• Fragaria

Valp med knöl

Min snart 5-månaders valp har en knöl!!! Den är typ lite mindre än en ärta och sitter en liten bit bakom den bakersta spenen, vi upptäckte den idag. Den går att "lyfta" med huden. Vad är det?
    Ska till veterinären i morgon men kommer inte kunna sova inatt. Har någon varit med om det på sin hund? Kan det vara en fettknöl? Finne? Valpar får väl inte hud- eller juvertumörer?

• Svar på tråden Valp med knöl
  • Soul

Bara veterinären kan svara säkert. Jag kan bara ge dig erfarenheten jag har från min vovve som hade flera knölar, en på halsen och en på svansen. Först var de små, men växte. Nu var det ett tag sedan, men jag har minnet av att veterinären sa att om det är en tumör sitter den fast. De trodde det var fettknölar först, men när de blev för stora opererade vi bort dem och det visade sig vara helt ofarliga systor.

Försök att inte oroa dig.
    Lycka till!

• Fragaria

Denna är inte stenhård men inte helt mjuk heller, men den sitter som sagt inte fast.. Hur hårda var din hunds knölar?

Här tror man att man har det bra för en gångs skull när man äntligen har sin efterlängtade hund. Är så rädd så jag mår illa och sambon förstår inte.

• Soul

Som sagt det var ett tag sedan, men jag har för mig att de var ungefär som du beskriver. Varken stenhård eller genommjuk.

Förstår att du oroar dig, men det kan vara något helt ofarligt.
    Min vovve blev 11 år och vi gjorde en hel del besök på djursjukhuset. Livmodersinflammation, systorna, avbruten klo, urinvägsinflammation ... Varje gång blev man förtvivlad, men de kan faktiskt bota det mesta nu för tiden. Du ska se att det löser sig, även om det är något som måste behandlas. Det är ju tur att du upptäckt knölen när den är så liten. Skulle det vara något går det säkert att göra något åt.

Krama vovven!

• Freiya

den sitter inte vid naveln?
    isf är det navelbråck. det är ganska vanligt, men behövs kollas hos veterinären för säjerhets skull.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Fragaria

Freiya: Nej, den sitter längre bak.

Soul: Jo, det kan ju vara nåt ofarligt men man vågar inte ens hoppas.

Svar på tråden Valp med knöl