• Septemberpyret

HJÄLP! Konsumentköplagen - vad gäller?

Vi funderar på att sälja vår båt och en marina vill åta sig uppdraget mot provision. De erbjduer sina kunder ett års garanti, men i avtalet friskriver de sig från fel på båten som kan uppkomma och jag som säljare måste åtgärda detta. För mig är det konstigt att de lämnar en garantitid men att jag får ta smällen om något skulle hända. Någon som vet vad som gäller? Skulle ni skriva på avtalet?

• Svar på tråden HJÄLP! Konsumentköplagen - vad gäller?
  • Prego75

Ring till Konsumentvägledaren i din kommun - då kan du säkert få papper på vad som gäller, dessutom.

• Prego75

Och en professionell åsikt - konsumentvägledaren hör ju massor sådana här saker dagligen!

Lycka till!

• MissB

Vi säljer husbilar och inte båtar _men_ enligt lagen är vi tvungna att lämna 3 månaders garanti på begagnade husbilar. Vi tar inte på oss "försäljningsuppdrag" så gärna men om vi gör det så tar vi en provision och det är vi, som företag som lämnar _enligt krav_ garantin.
    Du som säljare gör dig själv en otjänst att låta båten gå till försäljning på detta viset. Om företaget vill ändå att ni skall stå för alla fel som ev. kan dyka up kan ni lika gärna sälja båten själva på blocket. Sen utan krav på några garantier.

Läs på hos konsumentrådgivaren vad som gäller. Hela grejen låter skumt till mig och jag skulle aldrig lämna en objekt till försäljning med dem vilkoren.

Lycka till!

• Septemberpyret

Ja visst låter det märkligt! Ska ringa konsumentvägledaren imorgon och kolla med några andra mäklare. Tack för svaren!

Svar på tråden HJÄLP! Konsumentköplagen - vad gäller?