• artie

Tips när man byta till vanlig säng med tvillingar

Nu har mina pojkar fyllt 2år och det känns som vi måste byte från spjälsängarna till vanliga sängar snart men jag ser inte fram emot det och undrade om ni har några tips.
    pojkarna sova i samma rum och oftast somna själva ganska snabbt men ibland kan det vara att de står i sängarna och leka med varandra, kastar nappar,filtar, kuddar osv mellan sängarna osv. Jag vet att de kommer tycka att det är jätte roligt att lekar/bråkar med varandra och jaga upp varandra i stället av att somna.
    Vi hade tänkt lägga de som vanligt och sedan sitta vakt utanför rummet. Hur gjorde ni?
    Ska man gå in när de börja busar med varandra eller bara när de springa ut från rummet?
    Hur många nätter tog det innan det funkade för er?

• Svar på tråden Tips när man byta till vanlig säng med tvillingar
  • Indratvillingmamma

Vi bytte bort spjälsängarna i samma veva som de fyllde 2 år. Det var ett väldigt spring ett tag då ja. Man hör hur dom hetsar på varandra och så springer dom upp och skrattar. Vissa kvällar höll vi väl på 1,5-2 timmar och gick in och sa till hela tiden. Dom såg det ju som en lek att springa upp och tokskratta.

Bäst funkade det om man satt på en stol i dörröppningen för då sprang de inte upp så mycket. Det tog flera veckor innan nyhetens behag hade lagt sig och de kunde lägga sig utan att springa upp.

Nu har dom haft dessa sängar ca 2 månader och nu går det jättebra. Dom lägger sig och ligger kvar de allra flesta kvällar utan problem. De går inte heller upp på nätterna, utan de går upp när de vaknar på morgonen bara. Då väcker dom den andra och går upp samtidigt.

Vi har ett lekrum och ett sovrum till barnen, så i deras sovrum finns bara sängarna, inga leksaker. Det tror jag också har underlättat lite. Det finns ju inget att kliva upp och leka med där inne.

• Havanna

Vi har bytt till vanlig säng för 2 v sen, tvillingarna är 1 år 9 mån.

I början försökte vi att lägga dom och gå ut ur rummet, men det gick inge vidare, det blev ju bara en massa spring och lek...dom somnade aldrig.
    Nu för några dagar sen började vi med att jag sitter hos den ena och min man hos den andra tills de somnat, går jättebra. De somnar fortare och fortare för varje kväll...nu i kväll tog det bara 15 min..för några dagar sen närmare 1 timmer!

• Kallelalle

Vi bytte nu i förra veckan till juniorsängar...det har gått jättebra och vi gör som vi brukar, lämnar rummet och sen stannar vi i tv-rummet uppe tills dom har somnat. Det har gått väldigt smidigt hittills. Peppar peppar!

• ProViva

Våra flickor har alltid varit superlätta att natta i spjälsängarna. Har alltid somnat själva. Men i juniorsängarna blev det värre De fyller två år nästa vecka.
    Första nätterna satt vi vid varsin fotända och blockerade rymningsvägen. Det var kuddkrig, hopp i sängen mm. Det tog 1,5 tim tills de sov. Efter en vecka senare tog det 30 min. Nu efter snart två månader lägger de sig på kudden efter sagoläsningen sen håller jag dem i handen tills de somnar, tar 10-15min. Fast vi lägger dem en halvtimma senare än förr så de är lite tröttare. Vi har också alltid en skiva på med godnatt-musik.
    Lycka till!

• artie

Tack för alla tips. Nu är vi hemma efter semester och tänka kör i gång denna veckan!!!!!

• lavitaebella

Vi bytte till vanliga sängar i förrgor, och första natten gick jättebra, de fick ju vara med och titta när vi flyttade ut spjäsängarna osv. De har ju mycket mer frihet nu eftersom de kan go och komma som de vill, och jag fick go och titta till dem ett par ggr innan middags tuppluren (de sover fortvarande 2 tim/ eftermiddag) och sedan efter att jag varit inne 5-6 ggr, so somnade de.

• VitaRosen

Bor ganska trångt och undrar över: när ni säger vanlig säng visst är det en vanlig vuxen 90cm säng ni menar då? och hur gamla tror ni barnen behöver vara innan de kan sova i våningssäng?

• artie

Vi tänkte köpa växasangar. Då är dem inte så mycket större än spjälsängar i början och de kan växa med barnet. Skulle inte vågar ha mina i våningssäng.

• Indratvillingmamma

Vi har köpt juniorsängar som är 70x140 cm och med stödbräda som är på ungefär halva sängsidan. Vi tänkte att de kan ha dessa sängar nu i några år, för att sedan eventuellt byta till våningssäng när de här sängarna är urväxta. Juniorsängar tar inte så mycket mer plats än spjälsängar.

Vi köpte de här sängarna på Babyproffsen.

• strojes

vitarosen: Jag har hört rekomendationer att vänta tills barnet är 4 år innan det får sova i överslafen i våningssäng.

• Viran

Mina är 3 år och sover fortförande i sina spjälsängar (halvanatten i alla fall) Skall byta snart, men så länge de får plats och trivs så är det väl onödigt...

• VitaRosen

Låter logiskt!

strojes skrev 2007-08-17 22:43:22 följande:
    vitarosen: Jag har hört rekomendationer att vänta tills barnet är 4 år innan det får sova i överslafen i våningssäng.
  • Skrutteruttan
    Vi har precis bytt till den ena tvillingen (som strulat en del och bara velat sova hos oss). Vi köpte en rejäl madrass som vi har på golvet (med kuddar och gosedjur så att det blir som en soffa på dagarna). När han vaknar lägger sig någon av oss hos honom. Den andra tvillingen sover fortfarande i spjälsäng (hon sover för det mesta ganska bra i den). Vi kände lite panik för ibland har vi varit fyra i sängen och snart kommer en bebbe också Skrattande. Tvillingarna är 16 månader nu...
    Väntar nummer fem....
  • Midnattsolen

Våra flickor är 20 månader och jag kommer att låta dom sova i spjälsängarna så länge dom ryms och trivs, jag hoppas att det blir läääänge än! Dom sover kanonbra där å vi har ingen nattningsprocedur, bara "gonatt, gonatt".

Svar på tråden Tips när man byta till vanlig säng med tvillingar