• Mrs Jörling

Alternativ till mjölk i Spanien??

Hej hej, vi ska snart flytta till Spanien på heltid och när jag var där sist så försökte jag att hitta mjölkfria alternativ till mig själv, vilket inte var helt lätt Framförallt ett ok substitut för själva mjölken som jag vill kunna ha i mitt te och vid matlagning. I Sverige har vi väldigt mycket att välja på...bäst gillar jag havremjölken.

Tacksam för ALLA tips och råd!

Kram Kram

• Svar på tråden Alternativ till mjölk i Spanien??
  • Cinnalinna

Finns ju massor med sojamjölk och rismjölk i Spanien.
    Spanien har en stor vegetarisk rörelse så såna produkter går att hitta, delvis i vanliga matvarubutiker (välsorterade) men bäst är att gå till en hälsokostbutik, "herboristeria".

• Mrs Jörling

Tack Ja, det hade ju underlättat om jag pratade lite Spanska..men så är icke fallet Hur som helst, så har jag kikat runt i de vanliga mataffärerna och har hittat massor av mystiska mjölksorter,(som inte står i kyl) trodde att det var substitut för vanlig mjölk och blev jätteglad...men när jag läser i innehållsförteckningen så hittar jag alltid mjölk..som är ett av de få ord jag nu lärt mig Måste kanske leta upp en hälsobutik då..vet du vad rismjölk heter på spanska? Soya yoghurt har jag iallafall lyckas att hitta

Kram!

• Cinnalinna

leche de soja är sojamjölk
    leche de arroz är rismjölk
    leche de avena är havremjölk

sen har de ju mycket yoghurtar och grejer av märket soyamel

Svar på tråden Alternativ till mjölk i Spanien??