• tomcar1

Vad göra med strukturtapet ?

Hej !
    Vi flyttade in i vårat hus för sex år sedan och i ett av sovrummen är det mörkblå ! strukturtapet. Vi har inte gjort om rummet , då bonussonen, nu 19, ville ha den färgen kvar. Nu kommer han knappt längre och vi tänkte göra om rummet. Är det bara att måla över i en annan färg eller kan man tapetsera ? Min man säger att det är jättesvårt att ta bort strukturtapet, då delar av gipsskivan gärna följer med. Vilket tror ni är bäst , måla eller tapetsera ? Tips tack, om någon har.
    Hälsningar tomcar1

• Svar på tråden Vad göra med strukturtapet ?
  • Helena 82

Det bästa är att brespackla skiten, jobbigt, jag vet!!! Men det är nog de enda sättet tyvärr!!

• mim mim

Strukturen kommer synas genom både färg och tapet. Om du målar så kan det ju iofs vara okej om det är en hyfsad strktur. Annars finns ju "återställare" en slags slät väv som an sätter upp ovanpå och sen målar eller tapetserar på=slätt. Ett annat alternativ är ju renoveringsgips och väggarna är mycket dåliga.

• Sjuttio

...fast har ni tur så är den spaltbar...annars fram med spcklet....

• healin

Aeeee.... vi har rivit bort strukturtapet i ett stort rum, gick huuur bra som helst! man får med stora bitar, å ser lätt vart man missat, de där fixar ni lätt :)

• Jojo77

Vi rev ned strukturtapet (jobbigt) och tapetserade sedan den ojämna väggen under, massa gammal lim mm, men en tapet som heter återställaren. Målade sedan ovanpå. Blev superbra.

• Jojo77

Det följde med papp från gipsskivan när vi drog bort men det täckte återställartapeten sedan.....

• mamsingen85

Ofta kan man dela strukturtapeter. Alltså tar man inte bort all om man ska tapetsera om. Brukar gå att blöta med en svamp och sedan är det "bara" att dra av det yttersta stukturlagret. Får man bort förmycket på nåt enstaka ställe kan man bara spackla i där. Självklart måste man slipa väggen med sandpapper så det blir jämt överallt efter i vilket fall.

• tomcar1

sjuttio vad menar du med spaltbar ?

healin...då är det bara att spackla i hålen som blir då ?

Helena 82...vad är bredspackla ?

mimmim....tack för tipset !

Är inte kunnit på detta område. Gubben kan, men jag vill veta lite själv också : )
    Fattar inte varför de som hade huset satte en sådan tapet ? Vad gör man det för ?
    Mvh tomcar1

• tomcar1

Jojo77 och mamsingen...förstår att vi har mycket jobb framför oss. Då får väl bonussonen för sig att han ska komma och sova över, skulle inte förvåna mig : )
    /tomcar1

• healin

de blev inga hål för oss, blev kvar baksidan på tapeten om du hajja, de kallas spaltbar, tror alla strukturer är sånna, prova nere i ett hörn nånstans, de kommer å gå fint :)

• healin

man ser lät vart man missat... då menar jag att man inte behöver spckla, utan dra ner den biten oxå :)

• princess04

Kan verkligen rekommendera easy cover. Sätt på det på tapeten så kan du antingen måla direkt på eller tapetsera på det. Slipper massa jobb med spackel osv...

• Trakka

Funderar själv på hur jag ska göra i min hall. Upptäckte först efter att vi hade flyttat in att vi har TRIPPLA lager strukturtapet där. Förstår inte hur den kan sitta uppe. Det gör den knappt på vissa ställen iofs... Dessutom märkte jag efter ett tag att de har försökt tapetsera över med en vanlig tapet som antagligen har börjat ramla ner så de har slitit loss den. Sitter kvar små bitar här och där...

Mamma till världens finaste flickor födda -96 och -06
  • tomcar1

pricess04...är det dyrt ? Det låter smidigt annars. Var hittar man det ?

Healin okej, jag tror jag förstår vad du menar.

Någon som har en bild på en omgjort rum med strukturtapet ?
    /tomcar1

• tomcar1

Trakka...det var så jag tänkte först, om det gick att tapetsera över direkt, men det måste ju gå genom den nya tapeten. Inte kul att sätta up en snygg tapet och efter ett tag få rutmönster på den !
    Mvh tomcar1

• princess04

ca 250kr rullen kostar easy cover. Finns nog på närmasta "måleriaffär" skulle jag tro.

• 121

Vi har rivit bort gammal strukturtapet både i sovrummet, vardagsrummet och i köket, gick hur bra som hellst. Men, som någon annan sa tidigare, prova i ett litet hörn först.

• healin

easycover döljer inte en strukturtapet, de syns igenom, iaf om man har en blank tapet.... går fortare å slitaner den gamla

• tomcar1

pricess04...okej, då vet jag.

Känns som att vi vill få bort den gamla "skiten".
    Mvh tomcar1

Svar på tråden Vad göra med strukturtapet ?