• IngGa

Tandkräm

De minstas tandkräm ska väl vara utan flour. Vart hittar man den och vad heter den?

• Svar på tråden Tandkräm
  • mamma28jul06

Fluor ska det vara i den men så länge som barnet är så litet att det inte kan spotta eller skölja så kan det räcka med vatten. Inte så snällt att stoppa in starkt annars. Det finns barntandkräm på apoteket och i vanlig handel med mild smak. lika stor klick tandkräm som ditt barns finger nagel. Fick tips av folktandvården att undvika tandkrämer som har ämnet Triclosan i sig...läs i innehållsförteckningen...kommer inte ihåg varför tyvärr.

• mamma28jul06

läser innantill från en guide bok som jag fått på bvc av folktandvården när de var där: när första kindtanden gör entre så brukar det vara dags att använda tandkräm. Men jag har hört av tandläkare att man gärna kan använda tidigt. Att dricka lite vatten rengör tydligen ganska ok. Vet inte hur gammal ditt barn är men..

• sweetfia

Vi har bamses barntandkram.. Funkar bra, smakar gott :) ! Tyvar sa biter sonen sonder tandborstarna sa det blir bara in med lite tandkram pa fingret..! :)

• FridaE

Jag har kört med Bamses tandkräm från första tanden. Mina barn har fått tänder väldigt tidigt (3 mån och 2.5 mån) och då tar man ju bara ytterst pyttelite tandkräm. Som bebisens lillfingersnagel brukar man ju säja.

• IngGa

Men det är väl flour i bamses oxå väl? Hur farligt är det med flour egentligen?

• FridaE

Jag tror inte dte är någon fara med flour, man använder ju såå lite.

• Lorina

Jag har använt vanlig tandkräm (utan slipmedel) till alla mina 4 barn! Tandläkarna har sagt att det är bra och att man inte ska ta mer än barnets lillfingernagel. man behöver alltså inte ha speciell "barn"tandkräm, funkar lika bra med vanlig.

• Peque1

Det går jättebra att använda barntandkräm eller vanlig tandkräm, det viktigaste är att det endast är en liten mängd (barnets lillnagel). Fördelen med barntandkräm är att smaken är mycket "mildare" och kanske mer tilltalande för småbarnen.
    Fluor är bra för tänderna, så länge det är små mängder för barn. Det krävs mycket höga halter för att det ska vara giftig. Däremot ska man kolla hur mycket fluor finns i vatten om man har vatten från egen brunn. Då detta kan skada småbarnens tänder. Tänderna kan få vit/gula/bruna fläckar. Skadan sker när tänderna bildas dvs redan i mammas mage och sedan upp till 10-12års ålder, kommer ej ihåg exakt ålder men det skiljer så klart mellan barnen.
    Triclosan är ett ämne som hämmar bakterietillväxten som är helt onödig i våra munnar. Däremot kan triclosan göra så att bakterierna utvecklar resistens, liknande antibiotika resistens.
    Hoppas detta är till hjälp för Er som undrar. Jobbar inom tandvården :)

• Laddad

*Enligt Bvc ska de ha samma tandkräm som oss vuxna, men i betydligt mindre mängd. Detta just för att de ska vänja sig vid floursmaken och inte tandkrämsvägra den dagen det är dags att börja använda vanlig tandkräm.

• galnevale

colgate har en tandkräm som är speciellt för småbarn med mycket lite fluor. köpte den på maxi. 0-2 år smile något sådant heter den.

Svar på tråden Tandkräm