• Ostkustens Pärla

En lagning lossnade - "köp tandkitt" var rådet jag fick av jouren!

Bet loss en stor lagning på en tand igår kväll. Kan varken äta eller dricka, det gör t.o.m. ont om jag ANDAS IN för fort genom munnen...

Ringde min tandläkare, men de hade semsterstängt tre veckor. Ringde då jourhavande tandläkare. Rådet jag fick var att gå till apoteket och köpa "tandkitt" och fylla hålet med själv???

Har aldrig hört talas om detta!

Jag tänkte att det är väl en högst tillfällig lösning som jag kan ha över helgen, så jag frågade när jag kunde få komma nästa vecka och laga. Men det kunde jag inte, det var otänkbart sa de. Det enda som fanns att göra var att fylla hålet med tandkitt och sedan vänta tre veckor tills min tandläkare är tillbaka, och därefter fråga snällt om det finns nån tid närmsta halvåret typ....

Vad är detta? Ska det vara såhär? Jag är lite chockad, jag trodde att privattandläkare hade bra service!! Men men, jag förstår ju att de också måste få ha semester, det unnar jag dem ju.

Men kommer det här tandkittet att hålla? Kommer det inte vara bakterier under kittet nu, som kan växa till sig under de här veckorna??????

Råd och stöd, tack!!

• Svar på tråden En lagning lossnade - "köp tandkitt" var rådet jag fick av jouren!
  • Superba Supernovan

Ring runt till olika tandläkare tills du hittar någon som ka ta emot dig snabbt.Råkade ut för en liknande sak förra sommaren mitt under semestern och hittade till slut en fantastiskt duktig privattandläkare som fixade problemet snabbt.

• zebangiealexmamma

där står nog hur du ska göra.
    men kan du inte ringa fler tdl?
    ta chansen o ring runt

• ReRant

Precis. Det finns ju mer än en tandläkare i Sverige. Ring ring ring.

• Runguska

En provisorisk lagning frånm en tandläkare vore helt klart vettigare. Fick en själv då jag bet ur en lagning. Dessa håller typ tre till högst sex månader och på den tiden är det lite lättare att få komma och få en riktig lagning. Då ser de ju även till att det är renare under lagningen så inget gror. Måste du göra själv så föreslår jag att då köper typ corsodyl och sköljer med innan såd et är så rent det bara går.

• Bumsan80

Du måste ju kunna ringa till någon annan tandläkare. Nån måste ju ha akuta tider under semestertider. Jobbar själv inom Folktandvården i Norrbotten och vi måste då alltid ha akuttandvård på sommaren. Går du privat eller hos folktandvård?

• Ostkustens Pärla

Jag går hos privattandläkare. Ringde privattandläkarjouren, men fick som sagt ingen hjälp. Nu har jag ringt Folktandvården men de hade inga tider idag. Skulle ringa dem i mitten av nästa vecka igen för att se om det fanns några återbud. Fick rådet att prova med tandkitt för att åtminstone kunna äta under helgen...

Jag bor på landet och det finns inte fler tandläkare att ringa till här i närheten!!

• Superba Supernovan

Men i närmasta stad borde det finnas fler tandläkare att ringa. tycker det låter vanskligt att börja laga sina egna tänder. Det kan ju finnas en massa skräp i tanden som man då kittar över, och vem vet hur länge du måste gå med det där kittet innan Folktandvården kan ta emot dig.

• Ostkustens Pärla

Tack för alla svar!

Nu har jag fått hjälp. Tanden är lagad!!!

Jag gick till Apoteket, men de hade inget tandkitt... De hänvisade mig till Folktandvården. De hade heller inte tandkitt. Och inga tider. Men då var det en snäll receptionist som tipsade mig om en liten privatklinik som jag inte visste fanns. Jag gick dit och frågade om de hade tandkitt, men då sa de att om jag bara kunde sitt och vänta tills det blev en lucka så kunde jag få hjälp av dem idag!!!!

Jag behövde bara vänta typ en kvart, sedan fick jag komma in och laga tanden på riktigt, det blev inte ens provisoriskt utan en riktig lagning!!!! Så nu är helgen räddad!!!!

Visst är man lite larvig som häver ur sig såna här "problem" på FL, men ibland fungerar FL en väninna som man kan bolla saker med, man får ju svar så snabbt jämt, alltid är det nån som svara. Skönt att FL finns!!

• Misery

bra att d ordnade sig för dig med tanden....trodde faktiskt att alla folktandvård hade akuttider man kunde få samma dag så är d här där jag bor i alla fall...

Svar på tråden En lagning lossnade - "köp tandkitt" var rådet jag fick av jouren!