• marper

När fick era barn sin första 2-hjuling?

Hej!
    Jag undrar när era barn fick sin första tvåhjuling? Med eller utan stödhjul? Min tjej fyller tre om en vecka och jag hade inte tänkt att hon skulle få någon cykel. Jag har själv tyckt att det är alldeles för tidigt. Hon är nöjd med sin trehjuling. Men nu fick vår grannpojke som är hennes bästis en cykel med stödhjul förra veckan. Han tycker det är jättekul och min Sigrid är avundsjuk.

Mitt dilemma är faktiskt mest av könsrolls karraktär. Jag vill att Sigrid ska kunna leka med pojkarna och lära sig att ta för sig. Just nu är hon ganska blyg och leker bara med dockvagnen och busar aldrig. Typiskt tjejig. Så om jag vill att hon ska vara lite mer som pojkar 'typiskt' är (jag drar inte alla över en kam men ni kanske förstår vad jag menar) så kanske jag måste se till att hon har samma förutsättningar som dom - i form av prylar. Grannpojken har två trambpilar och en tramp traktor, en trehjuling och nu en tvåhjuling. Sigrid har en tvåhjuling.

Men min fråga är när ni började med tvåhjuling.
    Jag undrar också om någon har någon erfarenhet av 'Springcykel' (Se www.springcykel.se

Kram till alla duktiga föräldrar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-13 09:34:44:
    Jag såg att jag skrev fel på en mening. Sigrid har endast en trehjuling. Inget annat.

• Svar på tråden När fick era barn sin första 2-hjuling?
  • klurifax

Vår son fick när han var 4 år. jag tycker faktiskt inte barn är redo tidigare. Detta var med stödhjul. När han fyller 5 testar vi utan stödhjul.

• Razzla

Anton fick en 2 hjuling med stödhjul förra sommaren. Då var han 2,5 år. Har dragit upp stödhjulen lite till denna sommaren och ev kan de gå att plocka bort dom lite längre fram iår.
    Han har dock aldrig haft någon 3 hjuling

Om jag kunde skulle jag ta en del av din sorg och sprida den i vinden.
  • Noti

Min dotter fick sin tvåhjuling med stödhjul när hon fyllde 3. En klokren present, hon cyklar mest hela tiden. Hennes kompisar på gatan är pojkar hela högen o de är alltid ute o cyklar tillsammans (övervakade av oss föräldrar såklart).

Jättebra att du vill ge henne alla förutsättningar för att kunna delta i alla lekar!

• VärstaGrymmaTjejen

Min son fick en i treårspresent. Med stödhjul. Dem plockades bort när han var fyra.

There are two kinds of people,those who likes me,and those who can go to hell
  • Mickis74

När dom var 3 år....12 tums med stödhjul.

• Carisma95

Sonen fick en för nån månad sen, (med stödhjul). Han är 2,5 år och det funkar alldeles utmärkt. Fast vi är ju alltid med när han cyklar än så länge.

A stumble may prevent a fall....
  • miniminja

Dottern fick en tvåhjuling med stödhjul när hon fyllde tre. Har aldrig haft trehjuling.

• molliemus

Hon fick sin första 2-hjuling med stöd i våras (nästan 2½ år var hon då).
    Hon har en trehjuling sen tidigare.

• Aunt Molly

Vår son fyller 3 i höst och har bara en 3-hjuling (kommer inte att få någon 2-hjuling i år). Barnläkare m.fl brukar ju inte rekommendera 2-hjulingar med stödhjul öht utan tycker man ska vänta tills barnet kan hålla balansen själv utan stödhjul (dvs till 5-års-åldern). Oavsett vilket så kommer man alltid som förälder att råka ut för att andra barn får saker och får göra saker som man själv inte tycker är lämpligt för ens egna barn.

Jag tycker ett "mellanting" vore det bästa här! Kanske en tuff trampbil till dottern eller en springcykel som du själv nämner. Jag har bekanta som haft sådana till sina barn och varit mycket nöjda!

• helleappel

Ang springcykel: vår son kommer att få en sån i julklapp (han är då 2½) för att sedan året efter få en vanlig cykel utan stödhjul. vi kommer att använda springcykeln istället för en vanlig cykel med stödhjul.
    Jag anser att det är bättre för motoriken och balansen att aldrig använda stödhjul, så därför införskaffar vi istället en springcykel.

Svar på tråden När fick era barn sin första 2-hjuling?