• Anonym

Jag har sån smak i munnen

Uch vad det smakar illa, det har kommit de senaste dagarna, det liksom ångar, jag försöker gå ner i vikt kan det ha med det att göra?

• Svar på tråden Jag har sån smak i munnen
  • Älskarlivet

Ja det kan det.... Om man tappar snabbt i vikt så kan det bli så har jag hört...eller läst.

• Anonym

är det bra för vikten? Jag smakar gärna lite illa om jag blir smalare

• Marie Curie

Om du bantar (dvs låter bli att äta kolhydrater och fett) kommer kroppen tillslut börja bryta ned proteiner för att få energi - inte bra.

Då bildas aceton som man kan känna i utandningsluften.

• Anonym

Jag bantar men äter mycket fett, bra fett, som nötter å så, sen äter jag mycket grönsaker o så annars vanlig mat, kött o ost mm, är det inte bra vad ska jag äta då¨?

• Älskarlivet
    Anonym skrev 2007-07-13 10:44:21 följande:
    är det bra för vikten? Jag smakar gärna lite illa om jag blir smalare

Bra och bra .

Tror du kan vara lugn....avvakta och se om det blir bättre.

Lycka till med viktminskningen!

• Anonym

Varför ät det inte bra att kroppen bryter ner protein?

• Marie Curie
    Anonym skrev 2007-07-13 10:49:14 följande:
    Jag bantar men äter mycket fett, bra fett, som nötter å så, sen äter jag mycket grönsaker o så annars vanlig mat, kött o ost mm, är det inte bra vad ska jag äta då¨?
    Det kan ju vara så att du äter bra mat, men att du äter FÖR LITE. Det är ju aldrig bra att banta (dvs svälta sig själv) utan man ska äta rätt, i rätt mängd och röra på sig mycket.

Jag blev orolig när min son på två år började lukta aceton efter en magsjuka. Jag tänkte att han börjat få diabetes. Sjukvårdsupplysningen sa dock att han säkert är uttorkad. kanske så för dig med? Testa att dricka mer vatten.

Men om du är orolig kan du ju alltid höra med en dietist - de vet säkert råd.
  • Marie Curie
    Anonym skrev 2007-07-13 10:50:10 följande:
    Varför ät det inte bra att kroppen bryter ner protein?
    Kroppen är uppbyggd av proteiner bla, och proteiner fungerar som transportörer i blodet, i cellerna och som katalysatorer i de flesta reaktioner som sker i kroppen.

Kroppen bryter ned först kolhydrater (socker) för att få energi, sedan fettet och till sist proteinerna, när det andra inte är att tillgå.
  • Anonym

Men jag är jättefet, jag har bmi 34 vad konstigt att inte kroppen tar fettet, jag menar det har jag ju gott om

• Marie Curie
    Anonym skrev 2007-07-13 10:59:10 följande:
    Men jag är jättefet, jag har bmi 34 vad konstigt att inte kroppen tar fettet, jag menar det har jag ju gott om
    Ja, det är kanske märkligt.

Men, jag vet att kolhydrater är lättåtkomliga för kroppen att bryta ned, och fett är mindre lättåtkomligt... Jag vet inte hur det är med proteiner...

Jag tänkte på en sak - kanske din kropp bryter ned proteiner för att du ÄTER ÖVERSKOTT av proteiner?
  • Atamon

Ja, det har att göra med att du viktminskar. Att fettförbränningen ökar kan märkas på andedräkt och på svett, som båda kan ändra doft.

När kroppen förbränner fett bildas ketoner. Kroppen tar hjälp av ketonerna när den förbränner, detta sparar muskelcellerna vid viktminskning. Ketonerna ger också en ökad känsla av pigghet.
    Man kan mäta att man har kommit in i ketonfas och att fettförbränningen är igång genom urinprov. Detta efterson ketonerna är nedbrytningsprodukterna av fettet i urinen. Mäts med "stickor" som man kan köpa på apoteket.

Anonym skrev 2007-07-13 10:39:45 följande:
    Uch vad det smakar illa, det har kommit de senaste dagarna, det liksom ångar, jag försöker gå ner i vikt kan det ha med det att göra?
  • Anonym

nu blir jag förvirrad, det är bra allså Jag bränner fett nu, å vad jag blir glad

• Marie Curie

Hmm, jag tänkte inte på att även nedbrytning av fettsyror ger ketonkroppar. Men ketonkropparna är inte av godo (även och det kan visa på att fettet bryts ned).

"Ketonkroppar
    Bara ungefär fem procent av kroppsfettet kan omvandlas till glukos. Att använda fett som substrat för att göra glukos leder då till att kroppen överöses med fria fettsyror (de 95% som inte kan användas). Efter några dagars fasta går kroppen över till att bilda ketonkroppar av fettsyror och aminosyror. Ketonkroppar är ett alternativ till glukos som bränsle för kroppen.

Under en längre tids fasta kan kroppen inte utnyttja alla ketonkroppar som bildas av levern. Dessa lagras då i blodet. Ketonkroppar är starka organiska syror som kan leda till en så kallad acidos, (surt ph-värde i blodet), som i förlängningen kan störa många funktioner i kroppen. Aceton bildas och detta visas bland annat i att andedräkten får en speciell lukt."

www.primavi.se/news/printNews.cfm

• Marie Curie

Sök på "ketonkroppar" med en sökmotor så kan du läsa mycket mer.

• Anonym

Min karl gick ned mycket i vikt för ett tag sen å han luktade inte hallon i munnen, han fick ta tandkräm flera ggr per dag så man kunde prata med han haha

Svar på tråden Jag har sån smak i munnen