Mrsa?
Hej.
Nån som har mrsa eller vet symtom på detta?
Är det vanligt?
Vill ej ha information från vårdguiden osv, där har jag redan läst allt.
Alla synpunkter/erfarenheter välkomnas!
Hej.
Nån som har mrsa eller vet symtom på detta?
Är det vanligt?
Vill ej ha information från vårdguiden osv, där har jag redan läst allt.
Alla synpunkter/erfarenheter välkomnas!
Det är väl inte så vanligt att man får mrsa...? Har du det själv? Symtom o så vidare vet jag inte direkt, men de är väl att ingenting biter på den bakterien (stafylokock aureus), så man blir väl itne av med infektionen så lätt.. Kanske. Jag är inte säker dock.
Där jag ska jobba i sommar finns det två patienter som har MRSA. Den ena i slemhinnorna i underliver och ansikte, alltså mun, ögon och näsa, den andra i underlivet. Det jag vet är att det är superviktigt att hålla otroligt god hygien och skydda sig mot det ,med handskar, plastrockar och munskydd. Att sprita händer och aldrig, aldrig städa eller använda något man använt på den salen någon annanstans.
Detta är ju äldre människor som fått smittan på sjukhus utomlands och de har väl inga särskilda symptom mer än svårläkta sår och halvtaskigt allmäntillstånd. Men som sagt det är ju gamla människor.
På den arbetsplatsen är det en hygienhysteri som är superbra. Man vill ju skydda sig mot detta och ska vid eget läkarbesök, tandläkarbesök meddela att man har haft kontakt med smittan. Det är jätteviktigt, för även om du inte märker av att du har den kan du ändå vara smittbärare och enbart märka av det vid en förkylning då du blir sjukare..
Jag har inte börjat jobba än och detta är den infon jag fått, men kommer få mer när jag börjat.
Jo, men vadå blir sjukare vid en förkylning?
Mer feber, hosta eller vadå?
Hur märker man att man har det undrar jag? För om det inte märks kan det väl inte vara en farlig sjukdom?
Eftersom jag inte vet symtom på Mrsa hur ska jag då kunna fundera på om jag är smittad?
Jag känner ingen med det iaf.
Jag har läst lite artiklar om det då jag inte hört talas så mycket om det och då undrar jag om nån VET vad man får för symtom. Inga spekulationer.....
Symtom kan vara svårläkta sår, otroligt långdragna förkylningar.
Alltså att man har ett sår av nån anledning "typ slagit sig"? som vägrar läka?
Staphylococcus aureus är bland våra vanligaste omgivningsbakterier. De flesta barn och vuxna är periodvis bärare av dessa bakterier, vanligen i näsan, men även på andra slemhinnor och på huden. Risk att bära den är störst om man tex har skada på huden som eksem eller sår.
MRSA är en en stam av Staphylococcus aureus som är motståndskraftiga (resistenta) mot penicilliner som man vanligtvis använder mot Stafylocker.
Stafylokocker är alltså egenligen en hel vanlig bakterie som många av oss bär. Skulle vi bära MRSA är det oftast tillfälligt (dagar - veckor- månader. Personal inom sjukvården kan mycket väl ha det i näsan eller på huden utan problem. Injuknande pga bakterien ses om bakterien kommer till ställen där den kan göra skada. Det gäller i sår, i blodet och framförallt om personer med nedsatt immunförvar drabbas.
Glömde skriva att man kan vara bärare av MRSA utan att vara sjuk precis som du har en massa andra bakterier på och i hela kroppen utan att bli sjuk. Problemet är som sagt om MRSA skulle komma i miljö (tex sår) som den inte ska vara i. Det finns dock fortfarande antibiotika som hjälper och nogranna hygienrutiner måste följas.
Får jag fråga varför du undrar? Tror du att du har MRSA?