• Ayya

Löptik på lydnadskursen?

Får man vara med på kursen om tiken löper?

• Svar på tråden Löptik på lydnadskursen?
  • Nellies matte

beror på om det finns okastrerade hanar där skulle jag tro. ring och fråga.

• Babyfötter

Det är olika från kurs till kurs. Hör med de andra deltagarna (kanske har det hanhundar som inte funkar nära löptikar) och hör med kursledaren.

• presens konjunktiv

Det är olika på olika hundskolor. Vissa säger att hanarna måste lära sig och vänja sig, och därför får tikarna vara med. På andra får de vara med, men träna avskilt. På ytterligare andra är de inte välkomna.

Do something scary; the payoff is awesome!
  • Ayya

Är inte jag som är den skyldige .

Har precis börjat en kurs med min hanhund som är 10 månader och då var det en annan familj som hade en löptik med. Tyckte det var störande då min hund fick totalt black out och bara spanade efter tiken. Trist då det var första gången på lydnaden.

• presens konjunktiv

Ja, det är ju det som är problemet. Om löptikarna får vara med blir hanhundsägarna irriterade eftersom de får svårt att träna. Om löptikarna inte får vara med blir tikägarna irriterade som missar upp till tre träningstillfällen som de faktiskt har betalat för.

Do something scary; the payoff is awesome!
  • Ayya

Hm, sant... får försöka kämpa mig igenom nästa träning...

• Fighter

Det beror på, vår kursledare blev nog lite småsur igår när dom sa i början av kursen att deras hund löpte, tror inte hon tyckte dom skulle komma då.

Dom fick träna en bit bort från alla andra istället.

• asul

Men det är väl träning? Meningen är väl att lydnaden ska funka även om det finns löptikar i närheten? Var glad istället! Då får du den största störningen när du har experthjälp där! Vore det tävling hade jag förstått. Då får man inte medverka.

• Ayya

Pratade lite löst med tränaren om det igår och alla hundar är välkomna. Och som någon tidigare skrev, kan ju egentligen inte få bättre träning. Hunden ska ju även fungera med löptikar i närheten.

• zegra

Jag tillåter löptik på mina kurser. Det är mer om tiken är mycket påverkad av sin löp som kan ställa till det. De anra brukar inte märka något om de inte vet att en tik i gruppen löper. Då kommer massor av ursäkter.

• Mirris

På vår kurs var inte löptikar välkomna, utan dom fick gå en extra gång efter kursen var slut! Tillsammans med dom som hade missat nån gång av annan anledning.

Funkade bra det med!

• imp

vissa lydnadskurser och instruktörer tycker att det är helt okej med löptikarar det ger en normal störning som finns dagligen i samhället  det är en störning på gott och ont vissa hanar blir verkligen döva och helt korkade med löptik i när heten men det är bara att kämpa har själv en av varje så jag vet vad löptikar kan göra med en hanes sinne

• qenzo

Löptikar är välkomna på mina kurser, men ej under höglöp då det oftast blir för jobbigt för både tik och hane.
    Jag har dock gjort som så under löptider att tikarna fått träna för sig, en liten bit bort, allt för att minimera trassel för övriga deltagare.
    Det är inte roligt att komma på kurs och inte få ut ngt av ett eller flera tillfällen. Bortkastade pengar.

Svar på tråden Löptik på lydnadskursen?