• MariaNJ

USA- mammor (New York)

Jag och min amerikanska man vantar vart forsta barn i Mars-08, och jag undrar om ni som redan har fott barn har i USA har nagra tips till mig som ska starta denna underbara resa pa denna sida om Atlanten (helt fel sida att starta familj pa kanns det som just nu...intervjua barnmorskor?? va? Halla!:) sakert frihet for manga, for mig kanns allt sa komplicerat har jamfort med i Sverige. Jag bor dessutom i NJ men ett stenkast ifrn Manhattan, har inte ens bestamt vilket delstat jag vill ha min doktor i...narmre jobbet eller hemmet?...

jag funderar pa att foda naturligt, ar det nagra av er som valde att gora det, isf varfor? Hade ni valt det i Sverige ocksa? Jag bara tycker sjukhus systemet har lamnar mycket att onska, och det kanns ju verkligen inte i varlds klass, inte ens pa de riktigt bra sjukhusen. Nu har jag ju inte valt min doktor annu, men jag har fatt manga rekommenderade, sa jag tror nog att allt kommer ga jatte bra, men efter att ha sett Sicko blir man ju om mojligt annu mer svensk patriotisk:)

Aven ni som vantar barn far jatte garna komma med tips om vad som helst, som kan hjalpa en pa vagen till att bli svensk mamma i usa! Da kan vi ju foljas at och hjalpa varandra!:)

• Svar på tråden USA- mammor (New York)
  • jlhm

Nu är jag ingen mamma men min fru födde våran son 2004 på NYU, New York University Medical Center, hon hade en kvinnlig gynekolog (Rachel J Masch M.D.) (som faktiskt hade studerat på Karolinska) som min fru tyckte var mycket bra.

De tog väldigt bra hand om oss både innan, under och efter förlossningen som blev ett akut kejsarsnitt.
    Efter födseln så upptäckte de att han hade mycket lågt blodsocker så han fick vara kvar på sjukhuset under 10 dagar. Jag kan faktiskt inte tänka mig att han och vi skulle kunna ha fått någon bättre vård och omsorg på något annan sjukhus i hela världen.
    Personalen var otroligt suverän och gav vår son den bästa vården plus att de följde upp allt på bästa sätt.

Så jag kan varmt rekommendera det sjukhus vi valde.

• MariaNJ

Halla!

Svar fran pappor uppskattas ocksa!:) jlhm- ditt inlagg upskattas verkligen, jag kanske inte behover stressa upp mig sa mycket, och tro pa allt Michael Moore sager:) Jag Ska kolla upp informationen du delade med dig, tusen tack!

• MariaNJ

Nagra andra som kan komma med tips och/el forslag...saker ni kanske inte tankte pa innan ni skaffade barn har i USA som ni onskar ni hade vetat?

• amnai

Våra barn är födda i Brasilien och Sverige, och med första var jag mycket stressad över att det mesta inte var som jag läste det var i Sverige. När jag var gravid med tvåan skulle vi flytta vidare, till Prag, och eftersom vi ännu inte hade nånstans att bo där valde jag att bo i Sverige några månader och föda där.

Bästa förlossningen var i Brasilien! Tror det är ungefär som i USA, man har privatvård och samma läkare som är med dig genom hela graviditeten är den som är med vid förlossningen. I Sverige träffade jag många många olika barnmorskor, visserligen snälla, men det var jobbigt att de gick av sina skift och så var det ett nytt gäng som kom (jag låg inne tre dgar, igångsättning eftersom jag ville ha maken där - han hade då flyttat till Prag).

Läs på mycket om graviditet och förlossning, med rätt läkare kan du få som du vill. Bli bara inte stressad av att det troligen inte blir exakt som det är i Sverige, men jag lovar att det funkar lika bra här också!

Lycka till!

eastcoastmom, USA

• MariaNJ

amnai- nu kanns det lite battre iallafall:) Och som du sager, det ar ju skont att ha samma person med en under hela graviditeten, aven under forlossningen. Jag har funderat pa naturlig forlossning, och kanske ha en doula...vi far se, kanner mig valdigt modig just nu men kommer val skrika efter droger jag med tillslut:)

• Mealla

Hej dar,

jag har inte fott barn i USA (an), men varden du far har ar oftast helt suveran. Jag hade ett utomkvedshavandeskap i maj 2004, och opererades pa Mount Sinai. Det ar rankat som nast basta neonatal och modravard i NYC efter NY Presbytarian. Personalen och servicen ar fantastisk. Under mitt uppvak satt en skoterska brevid mig och holl mig i handen och fuktade mina lappar med isbitar (eftersom jag inte fick dricka och var vansinnigt torstig)och lade svala handdukar pa pannan. Dagen efter ringde min gynekolog, (som opererat mig) narkoslakaren, och en skoterska fran uppvaket for att hora hur jag madde. Jag har vanner som fott pa Mount Sinai och de har alla haft bra erfarenheter. Da det ar dags for nasta barn (forsta foddes i London) sa kommer jag att valja Mount Sinai.

Jag tycker att det ar jatteskont att det ar din gynekolog som forloser dig, eftersom man redan har en etablerad kontakt, och han/hon foljt dig genom graviditeten och kanner till alla detaljer.

Du far ocksa mer standard prover som inte gors i Sverige som toxoplasmos, tex.

Det kommer att ga jattebra, vet ej om du behover en ob gyn, men om du vill ha en pa Manhattan som ar associated med Mount Sinai sa kan du inboxa.

Mvh

• MariaNJ

Mealla- Tack for ditt inlagg! Det ar jatte skont att hora fran folk som har haft en positiv upplevelse har! Jag borjar kanna mig lugnare faktiskt, och kanner att allt kommer ga jatte bra! Jag har bestamt mig for en OB grupp som tillhor NYU, har mitt forsta besok den 1a Aug, hoppas det gar bra och kanns ok!

• Julybaby

Jag har bott i USA nu i cirka 7 ar och fick barn for cirka 3 veckor sedan. Jag bor for tillfallet i North Dakota och har bara bra saker att saga om min sjukhus och vard erfarenhet. Nu fick jag inte tillfalle att foda naturligt utan det blev ett kejsar snitt eftersom jag var en hogrisk graviditet. Jag hade samma lakare hela tiden och fick kanon bra vard. Utan forsakring hade det ju varit hutlost dyrt men om man har forsakring ar det inte sa farligt. Min erfarenhet med varden har ar att dom ar lite mer nogranna har an vad dom ar i Sverige. Jag tror att pa grund av "liability" sa ar dom lite extra nogrannare for dom ar radda att nagot gar fel och nagon kommer att stamma dom pa pengar(tyvarr). Lycka till med din graviditet och forlossning!

ps. har ar en bra link till doulas i USA ds

www.dona.org/

• MariaNJ

Julybaby- Grattis till din baby!! Vad spannande! Ar det ditt forsta barn? Ar pappan Amerikan? Ja, jag har faktiskt overosts av positiva kommentarer fran folk kors och tvars om varden har, sa jag kanner mig faktiskt lite mer lugn nu maste jag saga, till min mans och vara vanners gladje. Jag tror dom tyckte jag var lite val negativ mot allt vad heter sjukvard har i USA. Det ar ju ganska sjukt att jag har bott har i 10 ar och aldrig behovt uppsoka lakarhjalp, varken hemma el har. El jo, gyn och tandakaren saklart, men det har alltid varit hemma i swe. Sa nu borjar ett helt nytt kapitel i mitt liv, vilket kanns lite nervost. Men jag tror som sagt att dom ar lika kompetenta har, och som du sager, dom har ju lite mer att oroa sig for nar det galler liability:)

• julmusten

Hej, hej,

Jag bor ocksa i NY omradet och fodde barn for nastan ett arsedan nu, (det ar inte klokt vad tiden gar).

Modravarden har ar jattebra sa lange man har forsakring som tacker.

Vad det galler vilket sjukhus du vill tillhora sa kan du ta och kolla tidningen New York. De brukar varje ar ha en upplaga med de basta lakarna och sjukhusen i New York. Det ar dock bra att ha i atanke att de sjukhus som oftast hamnar hogt pa den listan ocksa har valdigt hoga kejsarsnittnummer, sa om du kanner att naturlig fodsel ar din grej sa ar kanske inte de sjukhusena nagot att tanka pa.

Jag bor precis som du lite utanfor NYC, och jag valde att halla mig till ett lokalt sjukhus. Det ar jag himla glad for nu, for jag blev sjukskriven tre veckor innan min dotter foddes och det skulle ha varit urtrakigt att aka in till stan flera ganger i veckan for att ta mig till sjukhuset.

Jag vet inte riktigt mer vad du vill veta, men fraga pa sa kan jag forsoka att besvara fragorna sa gott som det gar.

Du ar aven hjartligt valkommen till USA-traden:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m21540378.html

Svar på tråden USA- mammor (New York)