• Finasteunge

Några andra som haft svamp, nära förlossningen.

hej ja har fått svamp i underliver och har bara tre veckor kvar på min grav.
    är det andra som me haft d och använt pevaryl då.
    pratade med barnmorskan nyss hon sa att d inte var någe farligt. och litar på henne.
    men tänkte om andra haft d me och är så nära fl.

• Svar på tråden Några andra som haft svamp, nära förlossningen.
  • Norrbagge

*räcker upp handen* fick också det, 3 veckor innan Bf! -kanske är ngt som går i den veckan?

• GROD PRINSARNA

jag har oxå det... har provat ALLT ingenting hjälper, är så frustrerad då jag fullkomligen river sönder mig... är dock orolig för att det skall smitta bebben när den kommer ut... nån som har erfarenhet av det??

• lukasnova

Hade svamp efter en vecka efter förlossningen. Fick receptbelagda tabletter och rådet att smörja med olja innan man duschar och även "tvätta" med olja. O de hjälpte, att aldrig nån hade gett mig de tipset innan, så många huskurer man har försökt med.

• jessca

Samma här, har tre veckor kvar till bf och har också fått det.

Tänkte precis lägga ut en tråd och fråga exakt samma sak, lustigt.

Så man kan använda pevaryl utan problem?

• Norrbagge

Japp men man ska ABSOLUT INTE använda införings-pinnen (eller vad det nu kallas) till vagitorierna. Man ska trycka in dom med fingrarna försiktigt.

• frk Carlsson

Hej,
    jo, jag hade det också sista tiden innan FL. Jag gillar INTE Pevaryl, tycker att det är för starkt!

Jag blev dock desperat och tog en sån vagiator och det brände utav bara f-n så jag grävde ut den igen. Använde bara krämen istället och  smorde. Krämen var inte så farlig, men den ska man ju typ bara komplettera med, det är ju vagiatorn som gör grovjobbet s.a.s.

Nej, det är inte farligt under grav - det står i bruksanvisningen också, men man ska inte använda införingshylsa utan bara sticka in den med fingret.

Nu har jag provat Canesten och den var inte lika hemskt brännande som Pevaryl. Kanske ett tips?

Att gå utan trosor (ha en kjol) hjälpte ganska bra.

• vinylblomma

Fick upplysning av barnmorskan i onsdags att det är jätt viktigt att behandla svamp i underlivet om man får det nära förlossningen eftersom det kan smitta ex barnets tunga under förlossningen och då kommer det gå vidare till bröstvårtan och så är den en ond cirkel som kan vara svår att bryta.

• Madge

Samma här! Går in i v. 37 imorgon och fick svamp konstaterat i veckan av läkare. Sa åt mig att använda Pevaryl, vagiatorer i 3 dagar + Daktacort och mjukgörande kräm. Hon lugnade mig att det absolut inte är något farligt för bebisen.

terezita: Har du provat ha på salva? Daktacort är att rekommendera. Det gör underverk!

• jessca

Men kan man använda canesten eller pevaryl om slemproppen har gått?? Tror nämnligen min slempropp gick förut, eller en del av den iaf...

• Madge

Alltså, jag smörjer Daktacort på blygdläpparna, det är en svampdödande kräm med lite kortison i. Fick det rådet från MVC-läkaren. Finns både på recept och receptfritt (det är billigare utan recept).

• Madge

jessca: Ring och prata med förlossningen om du är osäker. Bättre det än att gå runt och plågas.

• Finasteunge

en annan fråga me.
    Ja är öm typ precis under klitoris, precis där blygläpparna börjar. ja öm på ena blygläppen där den börjar.

• jessca

Har pratat med förlossningen, hon sa att det nästan skulle vara konstigt om man inte får svamp någon gång under sin graviditet.
    Det går även att behandla om nu slemproppen skulle gått.
    Blir till apoteket imorgon och köpa pevaryl.

• querer

ni som har svamp kliar det hela tiden då eller? jag vet inte om jag har det, kliar nämligen bara under natten.

• Madge

Inte för mig... När jag trodde jag hade svamp, hade jag det inte och när jag trodde jag hade annat (har haft problem med flytningar tidigare) så hade jag svamp.
    Däremot kändes underlivet liksom irreterat, det svullnade upp och sved när jag torkade mig efter ha kissat.

Men om du funderar på om du har svamp kan du be barnmorskan kolla, det syns ofta tydligt.

Svar på tråden Några andra som haft svamp, nära förlossningen.