• Carpediemma

Svullnad efter operation?

För 3 dagar sedan opererade jag bort en endocysta som växte runt och i höger äggstock och äggledare. Den hade även växt samman med livmodern, samt bukhinnan ut mot höger bäcken. Operationen var ett akut tillhålsingrepp, men eftersom cystan var 6-7 cm i diameter blev det även ett "bikinisnitt" på ca 16 cm . Läkaren sa att jag kunde räkna med mer eller mindre smärta den första veckan och att läkningen tar ca 4 veckor. Jag är rejält svullen om magen från revbenen ner över underlivet, ut över ljumskarna och över höfterna mot ryggen.

Du som gjort en liknande operation, hur länge höll svullnaden i sig? Smärtan känns ok att hantera, men det är lite besvärligt med kläder pga svullnaden.

Tacksam för svar
    Hälsningar
    Emma

• Svar på tråden Svullnad efter operation?
  • Maura

Hej Emma,

stackars dig.. jag vet hur jobbigt det är. Nu var det ett par år sedan sist men om jag minns rätt tog det ganska lång tid innan svullnaden helt lagt sig (en dryg månad). Tänk på att ta det lungt, kramar Maura

• Honey Bunney

Hej Emma!

Jag gjorde en planerad titthålsop i januari i år. På mej lade sig svullnaden ganska fort, typ en vecka. Men svullnaden jag hade var enbart efter gasen man använder vid tittålsoperationer. Alltså ingen direkt svullnad vid op såren.

Känner igen det där med svårigheter med kläder... Jag hade ett par pyjamas brallor och min killes stora t-shirt på mej, men viktigast var helt klart ett par bekväma trosor Glad 

Hoppas svullnaden ger med sig!

Annars kan jag bara säga försök att hitta sköna kläder, ta det lugnt, ät gott, rör på dej i lagom takt och ta hand om dej ordentligt!

Lycka till!!

• Carpediemma

Maura och Honey Bunney:
    Tusen tack för era svar!! Ja, mjukisbyxorna och min sambos stora T-shirts blir välanvända... Det är jobbigt att omgivningen tittar på mig som om jag vore gravid, eftersom jag nyligen fick ett tidigt missfall. Men, men, allt ordnar sig tids nog. Det känns ändå bra för nu vet jag varifrån smärtan kom och att jag kommer att bli bra snart!

Hälsnigar, Emma

Svar på tråden Svullnad efter operation?