• Billan n

vad är normal ålder för att bli gravid

vilken ålder tycker ni är mest normal för att bli gravid? jag är 26 år å börjar få lite smått panik, kanske för att ja känner mig stressad för nästan alla mina kompisar är eller har barn.....Min sambo har få spermier så vi går på sahlgrenska å gör IVF....

Nyfiken på vad ni tycker är normalt angående åldern bara???

• Svar på tråden vad är normal ålder för att bli gravid
  • Smilla27

När man känner att det är rätt. Tycker inte att man kan sätta ålder på det.

• Billan n

Är det fel av mig att känna press nu vid 26 års ålder???

• wellpapp

beror väl på om det är första barnet eller fjärde?

det där måste var och en känna...
    en del känner itne att det är rätt förrän dom är 35,
    för min del känns det naturligt att skaffa första runt 25...

• Mysak

Det är väl inte fel att känna press men jag tycker inte att du behöver göra det om du är 26 år.

• Nyfiken gul

landets snittålder för att få första barnet är ca 28 år....  o den åldern stiger hela tiden...

det jag mest reagerar på är att många runt 25 börjar känna sig "för gamla" för att skaffa barn... ööööhhh... hallå man får fortfarande åka på ungdomspriser i många fall när man är 25... hur kan man då tycka man är för gammal för barn?

• 4barnsMom

Det är väl ingen panik ännu? Sen beror det ju på hur du själv känner, jag vill få mina färdigt så jag hinner med annat senare oxå.. Får man barn senare i livet så kan ju den aspekten hoppas över, då har man ju hunnit med mycket innan

Jag fick min första vid 22, men jag ville ha barn tidigt.. Det finns ju för och nackdelar med allt

Stolt Mamma till Samuel -97 Elin -00 Elias -06 & NovemberBebis i magen!!
  • jenniekk

Billan n: Tycker det är ganska naturligt att känna sig stressad, oavsett vilken ålder man är i då man har svårt att bli gravida. Just för att det kvittar om man bara är 26 år då man aldrig vet om man kommer lyckas. Har man sedan släkt och vänner som är gravida eller har barn så kanske man känner sig ännu mer stressad då deras familjesituationer förändras och man själv står och trampar på samma ställe...

Lycka till!

• lillawi

Ingen kan säga att det är "fel" att känna press vid någon ålder. Man känner ju som man känner.

Men rent fertilitetsmässigt försämras chanserna att bli gravid efter 30 års ålder, och redan efter 35 är det som regel svårare att uppnå graviditet, naturlig eller vid ivf. Så ur den aspekten behöver du ju med dina unga 26 år inte känna press ännu. Men den känslomässiga pressen som man kan känna av många andra anledningar, socialt inte minst, är ju minst lika verklig. En klen tröst är ju att du åtminstone har tiden för dig.

lillawi

• lillawi

Hittade förresten en artikel om snittåldrar på förstföderskor i Stockholm:

Kvinnor i Stockholm föder sitt första barn vid i snitt 30,4 års ålder (år 2003). Äldst är förstföderskorna i Hedvig Eleonora församling på Östermalm, i snitt 32,2 år.

lillawi

• Billan n

tack så hemskt mycket för alla svar

• Gizzie

så länge man är mogen för att ta hand om ett barn är det okej att skaffa barn.. men ett barn ska inte ta hand om ett barn..

men kan tycka att man ska ha fått första barnet innan 30 bara för att underlätta det för den blivande mamman. desto längre man väntar höjs riskerna för barnet att få några hälso problem.
    jag kan förstå att folk vill vänta med barn o få i ordning sin karriär o liknande.
    själv blev jag gravid första gången när jag var 19 men fick missfall.. är gravid nu och hinner förmodligen föda innan jag fyller 22. bebisen är beräknad 15 /8 och jag fyller år 30/8..

• Amatea

26? Oj, när jag var 26 var det ingen enda av mina vänner som hade barn och jag hade absolut inte velat ha barn innan 30 själv.

Nu ska du ju göra IVF och då är väl din ålder bara en fördel; chansen för graviditet är ju större än om du varit 37 exempelvis.
    Å andra sidan kan man vara 37 och lyckas på 1.a IVF:n som jag eller 39 och få sitt andra barn   Tycker _inte_ du ska ha minsta panik för åldern; barn vill man väl ha för sin egen skull och inte för att tajma vännerna

Svar på tråden vad är normal ålder för att bli gravid