• Fuga

När börjar fostrets hjärta slå?

I vilken vecka?

• Svar på tråden När börjar fostrets hjärta slå?
  • Lundby87

Redan 22 dagar efter befruktningen kan hjärtslagen ses med hjälp av ultraljud. Den lilla muskeln slår 150 - 200 slag i minuten, dubbelt så snabbt som ditt hjärta.

• Lundby87

vilken vecka man hamnar i då vet jag ej

• Teskedsmamman

Rent matematiskt så börjar hjärtat slå på vecka 6+några dagar (beroende på när ägget fäste), hjärtat börjar slå 22 dagar efter att det fäster i livmodern.

Däremot kan fostret vara litet och då ser man hjärtat i t ex 5+3, fast fostret egentligen är i vecka 7...
    Eller så är det tvärtom, ett stort foster och då kan man se hjärtat i vecka 8 först....

Storleksskillnader på fostren brukar ha jämnat ut sig tills ordinarie ul....

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Lillebror 10 dagar kvar (070723)
  • Smilla75

21 dagar efter befruktningen. I vecka 5 alltså. Det är dock inte alls säkert att man kan se det så tidigt, beror bla. på UL-apparaten. Jag har haft ett missfall tidigare och skall nu gå på VUL för att få se hjärtat. Vecka 6+3 sade de till mig att det skulle vara säkert att få se det (om jag var säker på när jag hade ÄL)

• MolleMalin

Smilla75: Men ägget kan ju fästa senare? Jag var säker på när jag hade ä-l men såg inget på tidigt vul. Konstaterade sedan att ägget fäste 8 dgr e ä-l!

• Plottis

När jag var på VUL i v.6+3 syntes inga hjärtslag, men det kan nog bero på hur bra apparat de har.

Triss i tjejer juli-02, feb-04 och juli-06
  • Längtar efter en liten

När jag var på vul i 6+2 sist slog hjärtat

MA 12/2 2007. Pluss igen 29/6 2007 *lycklig*
  • vil70

Jag gjorde VUL i vecka 6+0 och då slog ett litet hjärta, var på akuten pga blödningar och ett tidigare MF. Nu är jag i v23.

• Tittija

det är inviduellt man kan aldrig säga 100% när befrukning ägt rum så jag som haft 7 missfall på 2år fick göra tidigt vul där syntes inget alls bara en hinnsäck fick behandling med progesteron och tid tillbaka efter 2 veckor kändes så som år
    men när jag kom 2 ggr så såh man ett pickand ehjärt aoch då var jag i vecka 7-8
    så förlora inte hoppet

• Fröken mars
    Emmmi skrev 2007-07-13 19:28:17 följande:
    vilken vecka man hamnar i då vet jag ej
    22 dagar efter befruktningen hamnar jag i sjätte veckan (5+3)
    Gravid dag 38/280
Svar på tråden När börjar fostrets hjärta slå?