• trollet83

Duvungar och bo på balkongen!!Hjälp!!!

Jag har just kommit hem från semestern, när jag är ute och vattnar på balkongen upptäcker jag att det är mkt fågelskit på balkongen. I ena hörnet har vi en stor upp och nedvänd vit plastkruka som vi inte hunnit plantera nåt i ännu. Tycker det låg mkt fågelskit där. Helt plötsligt flyger en duva ut därifrån och jag hoppar högt..var inte beredd på det, när jag tittar närmre ligger det som det ser ut som ganska nykläckta duvungar som är alldeles rosa där. Duvorna har alltså boat och kläckt ungar i hörnet på balkongen under krukan när vi varit på semester. Någon som har nåt förslag på vad man kan göra eller vart man ska vända sig??Vi vill ju helst inte ha kvar duvorna på balkongen tills de har växt ur boet eftersom det kommer förmodligen innebära hela sommaren med fågelskit, smuts och att vi ej kan släppa ut katterna på balkongen. Men samtidigt har jag inte hjärta nog att flytta på boet då ungarna troligtvis dör..
    HJÄLP!!!!FÖRSLAG???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-15 19:13:18:
    Har pratat med djurskyddet nu hursomhelst..har ju iaf inte fått något svar här men vi beslöt att vänta en vecka för att se hur stora ungarna blir så de kanske kan ta hand om dem sedan när de är tillräckligt stora för att matas.

• Svar på tråden Duvungar och bo på balkongen!!Hjälp!!!
  • Charlie Bravo

Enligt mig är stadduvor flygande råttor som förpestar städer med sin närvaro. De är överallt, de låter på morgonen, skiter ner bilar, statyer och tak och de sprider smitta. Jag hade låtit dörren stå på glänt så tar katterna hand om saken.

• frulan

Hoppas det går bra med ungarna

Charlie Bravo
    Så vi människor förpestar inte menar du?

Fast jag håller med om att "stadsduvorna" gör sig bättre i skogen.
    Här hos oss har vi flera par som lever lyckligt

• Charlie Bravo

Jo visst förpestar vi mark, luft och vatten, men duvorna har tyvärr anpassat sig lite för bra till våra urbana miljöer att man nu nästan kan betrakta dem som ett problem i vissa områden. Därför ser jag inte någon egentlig anledning till att värna om just dessa djur i de här miljöerna.

• trollet83

hmm..även om jag inte vill ha dem på balkongen så har jag inte hjärta nog att släppa ut katterna för att äta upp dem. Men vill heller inte släppa ut katterna dit eftersom de kan bära på loppor tex..nu ska ju förmodligen iaf djurskyddet hjälpa oss när ungarna blir lite större..

• Euphorbia

Duvungar brukar ha lämnat bot när dom är 6-7 veckor gamla.

• birdies

Snarare 5 veckor (35-37 dagar).

• trollet83

Haha..nej jag tänker inte släppa ut katterna..men våra katter e ju innekatter så de skulle nog inte äta upp dem iaf..kanske bara leka med dem så dem dog men det är inte snällt att göra så.

Svar på tråden Duvungar och bo på balkongen!!Hjälp!!!