• fjullegun

Förhöjt prolaktinvärde???

Jag och min sambo har nyss påbörjat barnlöshetsutredning och i Måndags var jag och lämnade blodprover.
    Idag fick jag hem ett brev där det stod att dom ville ta fler prover på mig för att det hade visat att jag hade förhöjt prolaktinvärde.

Ringde till gyn för att fråga vad detta innebar och fick till svar att man kan ha svårt att bli gravid om man har för högt värde av prolaktin. Dessutom sa hon på gyn att jag även hade lite höga ämnesomsättnings värden och att även det kunde påverka..

Någon som kan hjälpa mig att bena ut det här??
    Jag har haft panik hela dagen och redan bestämt mig för att jag inte kommer att kunna få några barn..

Någon där ute som har haft för höga värden men ändå blivit gravid??

Snälla svara...

• Svar på tråden Förhöjt prolaktinvärde???
  • brokenheart87

jag har haft hög prolactin men anledning att jag inte har blivit gravid e pga pco, de finns jätte bra läkemedel mot prolactin och det brukar går bra när man har fått ner värden, jag tror att de kommer ta provet igen eftersom stress kan oskå höja prolaktin värdet till ex om man e rädd för sprutor det påverkar också. Försök o söka på internet det finns massa info...lycka till

• epa77

Hej fjullegun!

Jag tror inte att du behöver vara så orolig. Prolaktin är ett hormon som ökar i mängd i kroppen när du blir gravid. Man kan säga att din kropp tror att du är gravid och därför kanske du inte har ägglossning. Man kan sänka prolaktinvärdet i kroppen med hjälp av tabletter (Pravidel). Förts brukar man dock försöka hitta orsaken till de höga värdena.

Ämnesomsättningen har med sköldkörtelns hormoner att göra och de brukar vara sammanlänkade med prolaktinhalterna. Även ämnesomsättningen går att justera med tabletter (Levaxin), men det kan ta lite tid att ställa in dosen. Ha förtröstan!!

• fjullegun

epa77: Tack för ditt svar! Känns skönt att veta att det går att behandla i alla fall. Vill ju så gärna ha en bäbis...

• fjullegun

epa77: Har du också högt prolaktinvärde? Hur höga är dina värden i såna fall?
    När jag var och lämnade mitt progesteronprov så frågade jag vad mina värden låg på. Då visade hon mig att första prolaktinprovet låg på ca 1000... och det andra på 1500. Alltså ännu högre! Har fortfarande inte hört av någon läkare...och sköterskan ville inte uttala sig om värdena. Jag vet inte ens vad normalvärdena ska ligga på. Jag har för mig att jag har läst 10-20??? Men kan det stämma? I såna fall har jag ju JÄTTE högt!!
    Suck... blir mer och mer orolig!

Någon som vet??

• LiselottePCOS
    fjullegun: Det är olika referensvärden i olika landsting. I  stockholm är upp till 27 normalt,  kronbergslandsting,mäter man i annan enhet och där är mellan 400-800 normlat.

Jag har 21 men syntom på högt prolaktin utebliven mens sedan i februari i år. Ska troligen ta om provet i augusti. jag jobbar inte på bli gravid.  Prolaktienet pressar ned FSH och LH så att de inte bildas i hypofysen. Jag har nära noll i både FSH och LH.

Hade tidgare samma problem, det var för 20 år sedan (1987) då jobbade jag på att få tillbaka mensen till att börja med. Fick tillbaka mens inom 4 månader med Pravidel. Sommaren 1989 föddes vår son. vad jag tydligt fick veta 1991 var att jag hade PCOS och det är vanligt med högt prolaktinvärde vid PCOS, men sällan så höga värden att det behandlas. 

Det är vanligt med återfall i högt prolaktin har jag med förstått nu, internet och datorer fanns knappt 1987.  Här är några länkar:

http://pysselpussar.blogspot.com/2007/06/prolaktin-pco.html

http://www.hypophysis.se/prolaktinom.html
    Prolaktinom

www.karolinska.se/templates/Page.aspx&epslanguage=SV
    PRL - Prolaktin - Prolaktinom

http://www.ltkronoberg.se/templates/LtKDocPage.aspx?id=7358
    http://www.ltkronoberg.se/templates/LTKPageWithPicture____4963.aspx
    prolaktin
  • impega2

Jag fick reda på att jag hade förhöjt prolaktinvärde i april i år och fick norprolac (tror jag att det hette) utskrivet. Blev gravid två veckor senare och vi hade då försökt på egen hand i nästan ett år.

• Gnotten

Hade högt prolaktinvärde och fick då ta en prolaktinserie. Vilket innebär att man kommer till provtagningen och vilar ½ timma varpå det tas ett blodprov detta upprepas tre gånger och jag var tvungen att vara sängliggande hela tiden, fick inte ens sätta mig upp när provet skulle tas. Detta p g a att prolaktinet kunde bli förhöjt när man är stressad. Proverna visade därefter att allt var bra. Hoppas bara att man inte är stressad under ägglossningen...

• epa77

fjullegun: Jag vet tyvärr inte hur höga mina prolaktinvärden var när jag testades första gången, men de var kraftigt förhöjda och läkaren frågade om jag hade mjölk i brösten (vilket jag tack och lov inte hade). Fick börja med Pravidel och vid nästa provtagning var mina värden perfekta, så det verkar inte särskilt svårjusterat.

• Käringen

Har också höga prolaktinnivåer och mjölk i brösten trots att jag slutade amma för tre år sedan...Men jag har fått tid till endokrinologen på torsdag. Äntligen!

Svar på tråden Förhöjt prolaktinvärde???