• Trollis74

Funderar på att köpa en bakmaskin..Tips?!

Vilken modell är bra? (vilken ska jag undvika)

Eller tröttnar man efter ett tag? Hur länge håller bakandet på?(alltså hur många veckor bakar man MYCKET)
    Apparaten är ju STOR så den måste ju gömmas undan om den inte används frekvent..

Några tips att ge mig på vägen?

• Svar på tråden Funderar på att köpa en bakmaskin..Tips?!
  • meuf

Det här är kanske inget tips MEN om du inte redan har en köksmaskin d v s en maskin som kan knåda deg så rekommenderar jag varmt att du investerar i en sån istället. Vi hade bakmaskin i vår familj och man tröttnar väldigt snabbt på de fyrkantiga bröden man får i den. Däremot en köksmaskin gör bakandet så mycket enklare. Glutentrådarna behöver en rejäl omgång för att bli långa och fina och då är det så skönt att bara slå på maskinen. Den bästa, alla kategorier, är Electrolux klassiker som sett likadan ut sen 50-talet. Den är rätt dyr, men jag har haft flera och det är den enda som håller. Buy quality, cry once!

• Chutzpah

Menar du en brödmaskin som bakar brödet, en matberedare eller en köksassistent?

Annars tycker jag att meuf gav mycket goda råd.

• W W

vi hade en bakmaskin när jag var liten.. den användes frekvent nästan varje vecka hela min uppväxt.. nu har maskinen flyttat med min lillebror till gbg och han använder den så gott som varje dag.. så vi har iaf inte tröttnat.
    tips på vilken du ska ha har jag dock inte..

• A muppet

Jag håller klart med meuf, en bakmaskin borde vara en bättre investering eftersom du då kan göra en massa andra saker. Grädda bröd kan man väl göra i ugnen och det finns en massa andra saker som man inte kan göra med en bakmaskin som man kan göra med en assistent.

• veera

jag har en Nordica bakmasin och visst går det i perioder hur ofta den används men jag är nöjd med min maskin.
    Jag tycker det är stor skillnad mellan en bakmaskin och köksmaskin.
    Idén med en bakmaskin är att du endast behöver mäta upp ingrediensera och trycka på en knapp för att starta maskinen. Sen så är det bara att vänta ca 3 timmar och så har du ett rykande varmt bröd.
    Det finns lite olika modeller och skilnaden brukar vara hur många olika program det finns att välja mellan. ( ljust bröd, grovt bröd, snabbakning, syltprogram, deg eller endast gräddning) Sen så är det olika stora formar i olika maskiner. Jag har sett maskiner med 500, 750 och 1000 grams formar (alltså hur stort bröd du kan grädda i maskinen) Om ni är 4 personer i familjen är en maskin för 500 grams bröd för liten.

• Trollis74

veera-
    Precis mäta upp lägga allt i en maskin - trycka knappen och VIPS ett bröd *gilla,gilla*
    Hur länge har du haft maskinen? Är du nöjd med bröden? Kör du nattbak? (alltså morgonbröd )

• abnocto

Jag köpte en billig och första månaden bakade vi alla slags bröd. Sedan åkte den in i skåpet och jag kör som vanligt med min vanliga köksmaskin. Bröden i bakmaskin blir ju så små så du måste baka så ofta. Med köksmaskin gör jag fyra limpor på en gång och lägger i frysen.
    Den jag har piper med jämna mellanrum så det där med att ha nybakat på morgonen gäller bara om man har köket långt från sovrummet så man inte vaknar vid varje pip

• Trollis74
    köpte en bakmaskin igår för typ 500spänn.. Funkar gör bra! 3:e satsen inne nu..
    Det är ju superenkelt.. Piper gör den lite men jag vaknade iallafall inte av det inatt..
    Får hoppas att mitt intresse håller i sig annars blir det ju bara en dyr onödig pryl här hemma
  • ming

Vi har en bakmaskin, och nej, vi har inte tröttnat. Vi köper aldrig bröd längre, utan bakar bara eget (förutom knäckebröd då). Vi fick med en receptbok med säkert 50 olika recept. Dessutom kan man baka mjuk kaka (typ kladdkaka) eller bara göra deg i den (tex bulldeg som man sedan gör till bullar, men slipper knåda och greja).
    Skitbra! Väl värda de 400kr vi gav för den (vet inte om det var billigt).

• Trollis74

ming- Vad glad jag blir!! Då finns det hopp då med andra ord
    ahh- receptbok.. Vad heter den?
    (jag har hittat massa recept på nätet som jag går efter)

• Trollis74

VAd har du gjort för goda bröd/bullar..
    Är ute efter något god bulle.
    Gjorde en precis som jag hittade på och jag tyckte det blev gott men min kille (som själv sa innan att vi ska skära ner på sockret) tyckte det smakade som bröd.. (förlite socker då alltså )

(saffran och kardemumma bulle/bröd) Passar nog suveränt till Skorpor.. (ska prova att torka en och se hur det blir)

Svar på tråden Funderar på att köpa en bakmaskin..Tips?!