vita prickar i gommen
min son är 4 veckor och har ganska långt ner i gommen lite vita prickar, vad kan detta vara??
min son är 4 veckor och har ganska långt ner i gommen lite vita prickar, vad kan detta vara??
torsk antagligen..
torsk?????
svampinfektion...dutta med vichy vatten så går det bort.
Torsk
Det är vanligt att barn som ammas får torsk på tungan. Det är en vitaktig beläggning som är en form av svamp. Torsk är ofarligt men kan ibland besvära barnet.
Behandling: Pensla med vichyvatten på en bomullspinne. Koka alla nappar och bitringar. Ofta kan barnets torsk sprida sig till mammans bröstvårtor och ge svampinfektion. Därför ska mamman behandlas samtidigt som barnet.
När ska man uppsöka läkare: Om problemen inte försvinner kan man kontakta BVC. Läkare behöver sällan rådgöras.
Vi körde vichyvatten och ett tag efter varje måltid och det funka bra !
ok får köpa det imorn, ska man dutta med en topps typ på prickarna alltså.. Kanske bäst med naturell och sån har jag ingen hemma..
Vi körde med tesked.. Ja det ska vara naturell
bara ge en tesked vichy vatten i munnen typ eller?
Observera att det skall vara Vichyvatten, och inte Vichy Noveau eller liknande!
Vichyvatten innehåller bikarbonat!
Finns på glasflaska 33cl.
Man kan göra en blandning själv också, av Vatten och bikarbonat, men jag kommer inte ihåg "receptet".
Det ska förresten inte vara vilket vicyvatten som helst. Utan det på glasflaska med brun etikett. Spendrups har jag för mig.
ok får kolla på ica imorn
Fia hade vita distinkta prickar i gommen när hon föddes och enligt läkaren var det talgkörtlar...de finns fortfarande kvar och är inget hon lider av. Är inte torsk mer utbrett och vitt på stora områden?