• villsågärna

Är det ok att äta lakrits?

Har läst på flera ställen att det inte är så bra att äta lakrits när man är gravid... är det bara de 12 första veckorna eller är det under hela graviditeten?
    Jag har sånt fruktansvärt sug efter saltlakrits... men vet inte om jag vågar äta?!...

• Svar på tråden Är det ok att äta lakrits?
  • Lundby87

Det är inte bra att äta för stora mängder men är inte bra att göra detta när man inte är gravid heller tror dags intag ligger på 50g sen så blir det mindre bra

• Jessica26

TS du kan äta lakrits om du inte äter det i mega mängder...

Lakrits är det som hjälp mig mot illamåendet.
    Vad som kan hända är att du kan få förhöjt blodtryck vilket inte är bra, men då ska man äta riktigt onormalt mycket...

Så ta dig lite lakrits och njut

♥emilia♥ min underbara ängel ska bli storasyster
  • villsågärna
    ... då trycker jag i mig lite då... GOTT
  • Kryckan

www.livsmedelsverket.se kan du läsa om vad du bör och inte bör äta under graviditeten. Där kan du läsa att det är ok att äta lakrits men max 50 g om dagen. Detta gäller faktiskt alla, gravida eller ej.

Själv tycker jag 50 g är för lite för jag älskar lakrits, men vad gör man inte för att undvika att göra något dumt mot lilla bebben i magen

Så ät på! (bara max 50 g/dag)

• Tessidess

Lakrits i godis är ju så små mängder mest socker och andra grejer. Men ren lakrits är slemlösande. Om det är bra eller dåligt när man är gravid vet jag inte. Men det har samma, fast kraftfullare, effekt som grapefrukt...

• becky J

Vad jag förstått går det bra att äta lakrits men man ska inte äta mer än 50 gram om dagen. Lakrits är blodtryckshöjande så om man har högt blodtryck från början så kanske det inte är jättebra.

Personligen har jag struntat i rådet och äter precis så mycket lakrits jag känner för! I boken "Mammapraktikan" får man till och med rådet att äta lakrits om man känner sig yr och det är ju en gravidbok, så jag tror inte det är så stor fara att snaska i sig lite lakrits!

• Cinnalinna

www.slv.se

livsmedelsverkets hemsida - deras lista för gravida är enda man ska följa

• Tessidess

Jag litar absolut inte blint på livsmedelsverket. Dem rekommenderar exempelvis gravida att dricka aspartam!!! Det är ju inte klokt.

• Vårflickan

Va 50g är ju ingenting! Jag käkar hur mycket som helst ibland tom 400g. Jag kommer då inte leva länge!!!

• Kimi poika

Tessidess -> om dom rekomenderar de är det ju sjukt. jag kontrollerar allt jag dricker äter så att det inte är aspartam, sukralos o annat sötningsmedeli . Man ska inte äta socker i onödan under graviditeten. Men om man jämför socker med tex. aspartam så väljer ja socker. Socker i saften eller sötningsmedel? Socker. Men man ska ju inte överkonsumera. Men man får ju ställa det ena mot det andra.

Svar på tråden Är det ok att äta lakrits?