• Anonym

Klåda i muttan innan mens?!?!

dom senaste månaderna , straxs innan mensen kommer så får jag sån extrem kläda i muttan..känns inte riktigt som svamp (haft det förut), men det klias som fan.
    det kommer alltid och bara ca 1 vecka innan mens..nån som vet vad det kan vara? och vad man kan göra åt det?

• Svar på tråden Klåda i muttan innan mens?!?!
  • Fille Fjonkan

Jag gissar på svamp ändå, eller begynnande svamp, som sedan "spolas bort" under mensen och därefter behöver ett par veckor på sig för att slå rot igen...

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Anonym
    Fille Fjonkan skrev 2007-07-13 22:59:09 följande:
    Jag gissar på svamp ändå, eller begynnande svamp, som sedan "spolas bort" under mensen och därefter behöver ett par veckor på sig för att slå rot igen...
    blä det lät inge kul...är det sån som alltid kommer komma då?
    jag tror jag har sån där kräm från förra gången jag hade svamp..tavegyl? är det ok att använda sån kräm även om man inte med 100% vet att man har svamp?
  • Anonym
    Anonym skrev 2007-07-13 23:01:37 följande:
    blä det lät inge kul...är det sån som alltid kommer komma då?jag tror jag har sån där kräm från förra gången jag hade svamp..tavegyl? är det ok att använda sån kräm även om man inte med 100% vet att man har svamp?
    Pevaryl!!!

Komm att tänka på reklamen när tjejjen kliar sig och de snubbarna kommer in och ler fånigt !!
  • Anonym
    Anonym skrev 2007-07-13 23:03:07 följande:
    Pevaryl!!!Komm att tänka på reklamen när tjejjen kliar sig och de snubbarna kommer in och ler fånigt!!
    ja så kanske den hette..vart fick jag pevaryl ifrån ?
  • Fille Fjonkan
    Anonym skrev 2007-07-13 23:12:54 följande:
    ja så kanske den hette..vart fick jag pevaryl ifrån ?
    Ha ha, nu menar du nog Tavegyl Tavegyl är allergimedicin.

Personligen använder jag inte Pevaryl. Det hjälper inte mig. Tvärtom blir svampen värre av det. Jag använder Canesten istället. Det är helt ok att använda salvan (Pevaryl eller Canesten) så fort man får minsta känning och misstänker svamp. Hjälper det inte bör du kanske testa kapslar/vaginalpiller/vagitorer eller vad de nu kallar dem också.
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Anonym (kliar me´)

Jag har samma symptom som du och jag har kronisk svampinfektion. Håller den i schack genom att undvika socker, använder lactal och äter diflucan ibland (mina svampar är immuna mot pevaryl och canesten.....). Ph-värdet ändras i slidan innan mens, det är därför svamparna kan blomma ut. Se till att få en ordentlig undersökning på gyn innan du experimenterar själv- det kan leda till kronisk svampinfektion!!!! (inget kul!)

• Lisa 74

skulle också säga undvik socker och trosor i syntetmaterial...

• Anonym
    Lisa 74 skrev 2007-07-14 01:35:10 följande:
    skulle också säga undvik socker och trosor i syntetmaterial...
    vad hjälper det att undvika socker? typsikt jag som smällt i mej massa med godis ju :S
    vad gör sockret som är dåligt för klådan?
  • Lisa 74

Tydligen gillar svamparna när man ätit sött och ph-värdet ändras.
    Kan också påverkas av antibiotikakurer...

• Anonym (been there)

...och dessutom kan det vara bra att INTE ha sköljmedel i trostvätten...

• Lisa 74

Det bästa är ju att inte ha trosor alls egentligen !

• Anonym

sover naken iaf :D ska leta upp krämen imån..detta börja bli extremt jobbigt.

Svar på tråden Klåda i muttan innan mens?!?!