• Skärgårdsbon

Någon som gått/går socionomutb på Ersta/Sköndal?

Hej hej!
    Jag har kommit in på Socionomutb inriktning äldre på ersta sköndal.
    Är det någon som har gått den utb??
    Då kanske någon kan svara på mina funderingar?
    Hur är utbildningen?
    Hur mycket själstudeier är det och hur mycket är man på skolan?
    Hur står sig denna utbildning jämnfört med universitetes socionomutbildning på arbetsmarknaden?
    Kommer jag att bli besviken om jag efter studierna är mer intresserad av att jobba med unga människor?

Mycket nyfiken!!!

• Svar på tråden Någon som gått/går socionomutb på Ersta/Sköndal?
  • hungran

Hejsan, Jag går på Ersta/Sköndal och har läst ett år av fyra på inriktningen äldre. Det är en kanonutbildning, och har ett gott rykte på arbetsmarknaden. Vi samläser med sjuksköterskorna, det gör man inte på sthlms universitet, bara det är en fördel.. Rektorn på skolan berättade vid ett tillfälle att det är vanligt att studenter med examen från ES får en högre ingångslön än övriga, fanns tydligen statistik på detta. ES strävar efter att ha en hög akademisk nivå, skolan är familjär och jättetrevlig. Jag arbetar extra på socialtjänsten och får positiva kommentarer gällande val av skola. Ser inga som helst hinder i att arbeta med något annat än äldreinriktat när jag är färdig. Praktiken gör man enligt önskemål. Utbildningen står sig väldigt bra och flera som jag känner och gått där arbetar med allt från kurator till coach, handläggare barn ungdom & äldre. Vi går i skolan 3-4 dagar veckan ibland mindre eller mer. Rätt mkt litteratur men det varierar och det är olika beroende på kurs. Jag tror inte att du kommer att ångra dig om det är socionom du vill bli , absolut inte!! Välkommen & Lycka till!!

PS. Jag har tidigare läst på Stockholm/socialhögskolan fristående kurser och var nöjd men känner att ES är snäppet bättre och mkt mysigare, dessutom läser man 4 år på ES istället för 3 1/2 år på sthlm...Ds

• angiee

Hej !

jag läser åxå på ES & har gjort hälften av utbildningen & börjar termin 5 till hösten.
    ( ska dock bara läsa 1 kurs - sen mammaledighet)

HUNGRAN:
    det betyder att jag kommer hamna i ER klass efter mammaledigheten

kan bara instämma med föregående talare om skolan. JÄTTEBRA! Självfallet är det så att alla kursen & dess innehåll blir lite vad man gör det till. Man kan ju välja att djupdyka i litteraturen & plöja igenom 6 böcker på en 5 poängskurs, eller så gör man det som krävs av en. Men det krävs ju absolut närvaro & engagemang om man ska klara sig bra!
    Vi har haft en del / ganska mkt gruppuppgifter som tar tid. Då får man se till att vara organiserad i gruppen & vara tidseffektiva.
    Lärarana är bra & ger dig utrymme att utvecklas som person inom det sociala arbetet.

Vi har under vårterminen även gjort vår 12 veckors praktik vilket var ett intressant & bra stycke i utbildningen. Vet ej om den praktiken kommer att finnas kvar i och med "bolognaprocessen" som kommer nu...men det återstår ju att se.

ES är en bra & välförrberedande skola! Lycka till!

• Skärgårdsbon

Tack!
    Vad skönt att ni talar så gott om ES.
    Det jag är tveksam till är att jag redan nu vet att jag kommer att vara borta bla fem fredagar i rad då vi just skall börja på Hab med min yngsta son som fått diagnosen Autismliknande tillstånd. Undrar hur det funkar , om det går att ta igen förlorad tid osv. Det känns lite jobbigt att redan nu veta att man kommer att behöva vara borta.
    Men jag har ju inte så mycket att välja på, annars får jag avstå studierna denna termin och fokusera på sonen och försöka nästa år eller så, men jag har ju blivit antagen nu så......

Det låter mysigt tycker jag, är det mycket grupparbeten??

/marie

• angiee

TS

Ja alltså är man borta 5 dagar en vecka så missar man ju garanterat NÅGOT obligatoriskt moment. Det måste man nästan alltid kompensera.
    I form av nån skriftlig inlämningsuppgift eller så.
    Ofta kan man prata med sina lärare om det ärngt speciellt man behöver vara borta från & bestämma med dom hur man ska komplettera.
    Det e ju värre om man e borta från ett grupparbete...

Jag tycker nog du ska börja & sedan se efter om det fungerar med studierna & ert barn.. Vissa har ju en förmåga att kombinera!

Kan ju lösa sig bra ändå!
    Lycka till!

• Sanijela

finns det någon här som har kommit in på socionomutbildningen via alternativt urval??

Svar på tråden Någon som gått/går socionomutb på Ersta/Sköndal?