• Liselotte

Min son har blåsor på tungan.

Min son på snart 3 år har blåsor på sidorna av tungan. Ganska stora blåsor. Han är ledsen och har ont. Har även vaknat mitt inatten och skrikit.
    Jag vet inte vad det kan vara. Funderar om han kan ha bitit sig i tungan. Han har även varit lite förkyld det senaste.
    Vad kan man göra för att lindra? Jag har försökt badda med lite flytande Alvedon.
    Kanske bäst att åka till vårdcentralen.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Min son har blåsor på tungan.
  • mammaE

Har han haft vattkoppor? De kan ofta sätta sig i munnen. Mina barn har precis haft vattkoppor och det verkar vara mycket sånt just nu. Ring till vårdupplysningen och hör. Tror det finns lokalbedövningsmedel man kan pensla med om de inte kan äta.

• Liselotte

Vet att det gått vattkoppor på deras förskola nyligen. Men han har inga blåsor någon annanstans. Han hade feber inatt.

• Emelie Tt

Hur ser de ut? Är de vita kan det vara afte. Annars kan man ju få blåsor på tungan om man råkat bita sig.

• Liselotte

Han är ganska röd på sidorna av tungan och stora vita blåsor. Han är även lite vit på tungan, men inte mycket. Kanske svamp?

• GashH

Om han fortfarande har besvär ifrån dom och de inte går bort råder jag dig att ta kontakt med din foltandvård
    så att de får kolla upp det.

• Liselotte

Fortfarande har besvär? Jag upptäckte blåsorna idag, så han har inte haft dem så länge.

• Marie med två barn

Det finns nåt som heter höstblåsor. Jag jobbar på en förskola och för ett par år sen gick detta bland våra barn. De hade blåsor i munnen och pga att de hade så ont så kunde de knappt äta.

Ska se om jag hittar nån information åt dig.

*Carpe Diem*
  • Liselotte

Tack!

Ja, höstblåsor kanske det kan vara. Det stod att de kunde få feber då.

• Bebben

Hur gick det med blåsorna? Min dotter har små vita blåsor på tungan nu märkte jag. Hon går på dagis och jag tror det kan vara höstblåsor. Vi har alla dragits med en rejäl förkylning som gett, halsont, snuva, hosta, ögoninflammation och öroninflammation - nu fattas bara höstblåsor så har vi kanske gått igenom hela registret. Puh! Inte lätt att ha småbarn..

• Themis

Liselotte: Men afte och höstblåsor kan inte jämföras på samma vecka.

Med afte så har du en eller några få blåsor, höstblåsor hade vi på precis hela tungan och svalget och man kan även få på händer och fötter. Det GÅR inte att äta på flera dagar utan att gråta nästan för höstblåsorna och sen försvinner dom igen.

Svar på tråden Min son har blåsor på tungan.