• danei

Ni som har haft strul med amningen hur lång tid tog det innan det löste sig?

Min lille är 9 dgr gammal och jag får inte till amningen. Han är jättevillig på att suga men det har tagit jättelångtid att få igång mjölken så jag har fått tillmata honom med ersättning via kopp.

Mina bröst spänner o jag får ut ca 30 ml när jag pumpar så det är ju inte så mycket så man får mata till hela tiden o det är jättejobbigt för det tar sån tid med allt både amning mataning o pumpning.

Så jag undrar hur lång tid det tog för er att få det att fungera?
    Undrar oxå hur jag kan veta ifall han blir mätt på det han får för ibland så somnar han till vid bröstet men oftast så är han fortfarande hungrig.

• Svar på tråden Ni som har haft strul med amningen hur lång tid tog det innan det löste sig?
  • bella1981

Hej!!
    Jag hade jätteproblem med amningen i början också!! Efter massa krångel redan på BB, och ett par besök på amningsmottagningen så började det fungera hemma efter ca 2 veckor med hjälp av en amningsnapp... Det fick jag använda varje gång, hon tog inget tag på bara bröstvårtan... Hade denna napp på tills hon var mellan 5 och 6 veckor så fick jag börja amma med den och sen "lura henne" alltså att jag tog bort den under tiden hon ammades för att se om hon tog tag ändå.. detta funkade då efter några gånger...
    Nu går det jättebra!!

Har du tagit kontakt med amningsmottagningen på BB? Dom var suveräna där, tyckte jag!

Man vet aldrig om bebisen är mätt när den ammas, man vet inte heller hur mycket den får i sig, utan utgår ifrån att han/hon är nöjd när den släpper taget, eller somnar... Så är det här iaf.. somnar hon så kanske hon vill ha igen när hon vaknar.. Har inga direkta tider utan hon får när hon vill ha 

Hoppas att det löser sig snart! Fråga gärna om det är något mer. Kram

(¯`°?.¸ ღ Älskar min Noelle ღ ¸.?°´¯)
  • Chiliräkan

Hej
    Jag hade också problem i början. Vi blev inlaggda på BB igen efter en vecka för att lilltejejen hade gått ner för mycket i vikt.
    Där fick jag amma först sedan gav vi 40 ml i mugg var tredje timme.
    Efter en vecka fick vi åka hem igen, och jag gav fortfarande tillägg i mugg efter amningarna.
    När hon var 4 veckor bestämde jag mig för att försöka sluta med tillägget. Så fort hon pep så gav jag henne bröstet och efter några dagar så behövde hon bara tillägg 1 gång på kvällen.
    Efter ytterligare någon vecka så ville hon inte längre ha tillägget. Så sedan dess helammar jag och det funkar jättebra.
    Det krävdes att jag ammade nästan dygnet runt i vissa perioder, men det var det värt

Jag har aldrig klarat att pumpa, det kommer inte mer än några droppar. Så mitt tips är att strunta i pumpen och låt honom suga oftare istället.

Det tar aldrig slut på mjölken i brösten, under tiden du ammar så börjar ny mjölk att produceras, så ge från båda brösten, om han inte är nöjd så ge igen från första bröstet, där har det hunnit komma mjölk igen.
    Kom ihåg att tro på dig själv och vila när du kan. Du kan också testa amningste. Jag köpte från http://www.minimundus.se/.

Lycka till

• danei

Tack för era svar

Får inte heller ut så mycket när jag pumpar. Det konstiga är att efter att de sa att jag skulle pumpa varannan timme så får jag ut mindre än innan! Skumt! Och då räknar jag ihop allt jag får på en viss tid.

Ska nog lämna tillbaka pumpen får så ont av den...o när det ändå inte kommer mer mjölk så finns det ju ingen vits längre
    Han får amma o så ger jag ersättning så hoppas jag att mjölkmängden ökar såsmåningom....fast det verkar hopplöst nu efter snart 3 v o ingen förbättring.

• Faster M

För mig tog det ungefär 6 veckor innan amningen verkligen fungerade.

• danei

Faster M:

Aha kan det ta sålång tid innan det fungerar? Då kanske man inte ska ge upp än?!

• Lokesmamma

Jag hade problem med amingen i början eftersom jag hade så mycket mjölk o brösten va så otroligt spända att de inte gick o få tag om bröstvårtan så jag skaffade mej en amningskudde så jag fick händerna fria o kunde "nypa" ihop börstvårtan så min son fick tag. Sen köpte jag också en handpump för att pumpa ur brösten höll på med det tills de va mjuka o fina. Efter de har de gått jätte bra o helammar fortf min pojk e nu 4 mån.

• Enterprise

TS: Det kan ta flera månader innan amningen är helt etablerad. första tiden känns det som om man inte gör något annat än att ammar - dygnet runt! men, om man låter barnet komma till bröstet så ofta det vill och ligga kvar så lägne de vill så brukar produktioenn komma igång och barnet blir bättre och bättre på att amma för varje gång. OM barnet aldrig är nöjt kan man ge lite tillägg, men amma först och ge tillägg sedan.

Hur barnet ligger vid bröstet är också viktigt för att amningen ska komma igång ordentligt. Hela barnet ska ligga vänt MOT dig (alltså hela kroppen, även benen och fötterna). Lägg barnets huvud i höjd med bröstvårtan så att barnets överläpp/näsa ligger mot vårtan. Låt barnet söka och ta vårtan själv, (lyft INTE bröstet till barnet)Om bröstet är väldigt spänt kan man behöva hjälpa till lite, men annars ska barnet kunna ta tag om bröstvårtan själv. Barnet ska gapa STORT!!!

När barnet är klart och släpper vårtan ska den fortfarande vara rund i formen. Om den är tillplattad, eller det gör ont hela amningen kan det vara ett tecken på att barnet får ett för litet grepp, eller att det ligger lite fel vid bröstet.

Lite väl mycket info kanske? Men hoppas att du får till amningen och ge inte upp!!!

• herilane

Det du får ut med pumpen säger ingenting om hur mycket mjölk du egentligen producerar. Pumpen är inte lika effektiv på att suga ut mjölken som en bebis.

I början somnar de små ofta vid bröstet därför att de jobbar hårt med sugandet och blir trötta, och för att bröstmjölken innehåller ett kroppseget lugnande ämne som de blir alldeles dåsiga av. Somnar han innan han egentligen har ätit klart, väck honom. T.ex. kittla lite längs hakan/kinden, eller lägg ner honom platt på ryggen på en filt. Det brukar kännas tillräckligt omysigt för att barnet ska vakna igen.

Om han kissar bra, bajsar ibland, och går upp i vikt, så får han tillräckligt. Är han lite missnöjd men orkar fortsätta suga så suger han nog igång mjölkproduktionen också.

• SatuSv

det tog 3månader tills jag fick till det ordetligt,o då pga av dottern inte fick ordentligt tag så jag använde amningsnapp i 3månader,o så fick jag infektion 2 ggr,ena gången i mjölken oxå (nån bakterie eller sånt va d,kmr ej ihåg).kmr ihåg att jag fick amma nästan konstant för att det tog lite tid för mjölken att komma för a-nappen.

• Indra78

Även om jag inte upplever att jag hade problem med att amma så tog det 2 månader innan det funkade helt perfekt med rätt tag osv.

• Påskkyckling

Det var ett helvete i tre veckor, sedan blev det bättre. Min kille är 12 veckor och amningen funkar bra nu, dvs han går upp i vikt som han ska, men det är fortfarande lite struligt ibland. Jag
    är glad nu att jag inte gav upp, men det var rätt eländigt där ett tag. Han somnade vid bröstet hela tiden, gick inte upp i vikt, jag ammade precis hela tiden, fick sår och en massa annat elände. Men som sagt, det blir nästan alltid bättre!

Svar på tråden Ni som har haft strul med amningen hur lång tid tog det innan det löste sig?