• black n white

Får bebisen pigment med tiden?

Vi fick en liten pojke för tre veckor sedan. Hans pappa är adopterad från Indien och jag är en riktig blekfis...
    Vi som dom flesta, hade nog trott att det skulle bli en blandning,
    men han är lika vit som jag
    Hörde någon som sa att dom kan mörkna med tiden, är det någon som vet om det är så?
    Inte för att det spelar någon roll,
    men det är ju faktiskt rätt så intressant

• Svar på tråden Får bebisen pigment med tiden?
  • Lundby87

Jag har hört tvärt om att bli ljusare med åren. Men sen så vet ni ju aldrig vad som händer när lillen kommer i kontakt med solen

• Marlene B

Nej jag tror inte det. Håret kan mörkan men inte hudfärgen, ja om man nu inte solar då.

• hejlis

Kan säkert "ändra" sig lite i färg med tiden. Men har kanske fått din färger. Många "mixade" barn blir ju lite mitt-i-mellan ifärg, men inte alla. Känner en som har tvillingar, en jätteljus och en mörk. Föräldrarna är också en av varje.

• MariaNJ

Min erfarenhet ar att barnen far mer pigment med tiden! Inte alla, men det ar val troligt om nu din man ar morkare. Min man ar African American, och han var jatte ljus nar han foddes, vilket vara barn sakert kommer att vara ocksa. Men han fick sin farg med tiden. Tiden kommer ju att utvisa i ert fall ocksa, men samtidigt, lyssna inte pa allt folk sager, har vi inte all vuxit upp i tron att ALLA babisar fods med bla ogon!:) Jag har tom hort barnmorskor saga det!! haha, herre gud, ja, det var val sant for inte sa lange sen i Sverige, men halla!:)

• summertime123

joo dom mörknar med tiden! inte alla men d händer ofta! de födds vita sen kommer eventuell färg senare. har en väninna vars barn e mixed raced o färgen dök upp när dottern va 9 månader

• Mumin75

Undrar också hur min dotter kommer se ut, om hon kommer mörkna eller ändra hårfärg. Jag är blond och har ganska blek hy, blå ögon. Min sambo är mörk med lite brunare hy o bruna ögon. Hans pappa är svensk, hans mamma adopterad... sambon är grymt lik sin mamma och har hennes mörka pigment, han var dock blond och ganska ljus som barn (ändrades ungefär när han började skolan).
    Vår dotter (5 månader) är nån konstig mix av oss. Blek hy, bruna ögon och rödhårig. Varken sambon eller jag har några rödhåriga i släkten, vet inte om detta kommer ändras eller om det är nåt resultat av våran mix men gulligt är det i allafall

• lillvicky

Jag är från Sri Lanka och min sambo är från Sverige. Våra barn har blivit mörkare med tiden. När dom föddes tyckte jag dom var jätteljusa men nu är dom ganska mörka båda två!

• Smilla0608
    CloudBerry skrev 2007-07-14 16:47:46 följande:
    Nej jag tror inte det. Håret kan mörkan men inte hudfärgen, ja om man nu inte solar då.
    Har både höra samt sett tvärtom!
    Håret bleknas med åren, men hudfärgen blir mörkare med tiden.
    Ialla fall på min dotter. Pappan e från Afrika, hon var lika vit (om inte vitare, asså) när hon kom. Hon har fått sin färg den sista månaden!! Hon är 7 och en halv månad.
    En annan vän till mig i liknande sits vars dotter fick sin färg när hon vart 10-11 månaders
    Hooyo macaanto An´isa ~~
  • lillvicky

Leyhla: Samma här!!! MIna barn har båda fötts med svart hår men nu har den äldre brunt och yngre mörkbrunt.

• annasahlup

Maria NJ: Jo, alla barn SKA ha blå ögon precis när de föds, självklart inte klarblå men en blåaktig ton, även barn med riktigt mörkbrun ögonfärg. Det är något i ögat som SKA vara så. Så det blir vi nog inte av med i Sverige ändå, hur blandade vi än är idag.

• MariaNJ

annasahlup- jag tror knappast det ar sant varlden over. Det kan ju vara sant i din kompiskrets att alla barn fotts med bla, eller bla-gra ogon, men det ar verkligen inte sant for alla babisar varlden over, inte ens sverige heller. Att alla babisar SKA ha bla ogon later lite drastiskt, och langt ifran sanningen maste jag saga.

• Smilla0608
    MariaNJ skrev 2007-07-29 19:55:08 följande:
    annasahlup- jag tror knappast det ar sant varlden over. Det kan ju vara sant i din kompiskrets att alla barn fotts med bla, eller bla-gra ogon, men det ar verkligen inte sant for alla babisar varlden over, inte ens sverige heller. Att alla babisar SKA ha bla ogon later lite drastiskt, och langt ifran sanningen maste jag saga.
    Ja, det är sant.
    Hur kan ALLA ha det ??
    Hooyo macaanto An´isa ~~
  • icf

Min lilla kille nu 4 veckor mörknar dag för dag han var helt vit när han föddes. Pappa är i från Västindien.

Svar på tråden Får bebisen pigment med tiden?