• hejentjej

får man gratis glasögon via jobbet??

nån som sa de. gäller de alla glasögon? linser me???

• Svar på tråden får man gratis glasögon via jobbet??
  • Bo Peep

Vissa arbetsgivare har avtal om att de anställda får gratis synundersökning och terminalglasögon. Fråga din personalavdelning vad som gäller på din arbetsplats.

• Nyfiken gul

nej...

det beror på vilket arbete du har o vad dom har för policy för glasögon...

min make kan få en viss procent betald via jobbet - men merparten får han stå för själv.. o det är bara glasögon eftersom dom står vid maskiner o jobbar...

• Nananas

Beror nog helt på var du jobbar. Vi kan få gratis terminalglasögon, med ett fåtal bågar att välja mellan.

Those three words are said too much.They`re not enough.
  • Juppepuppe

Det har jag aldrig hört talas om, måste ha att göra med vilken arbetsplats man har. Vad jobbar du med?

• Runguska

Jag har inget jobb själv, men vissa arbetsplatser har avtal. En jag känner får exempelvis välja bågar för 800 och får dessa 800 betalda, sedan om de kostar 1000 kornor så betalar han 200 själv. Hur mycket och vilka glas minns jag inte, men det varierar fårn arbete till arbete.

• hejentjej

jobbar på kontor sitter framför data jämt, men ja ser dålig jämt å har glasögon hela tiden, inte bara på jobbet. vad är terminal? sån billig skit för 20 kr på macken?

• Nyfiken gul
    hejentjej skrev 2007-07-14 17:01:58 följande:
    jobbar på kontor sitter framför data jämt, men ja ser dålig jämt å har glasögon hela tiden, inte bara på jobbet. vad är terminal? sån billig skit för 20 kr på macken?
    terminalglasögon är anpassade för dataarbete - du tänker på läsglasögon man kan köpa för en 20:a på macken...
  • andersjoensson

vi får på vårt jobb men ser man utbudet så vill man ha egna....tänker fixa linser snart e sååå less på glasögon

• Marie med två barn

Har jag aldrig hört talas om. Jag har själv glasögon och får betala varenda krona själv.

*Carpe Diem*
  • Maria40

Enligt arbetsmiljöverkets förordning AFS 1985:05 som handlar om "arbete vid bildskärm" gäller att:
    - om en arbetstagare arbetar mer än en timme om dagen vid bidskärm ska arbetsgivaren se till så att synundersökning görs (och även betala för den).
    - om synundersökningen visar att arbetstagaren behöver speciella terminalglasögon ("glasögon för bildskärmsarbete") så ska arbetsgivaren betala dessa.

En förordning hos arbetsmiljöverket gäller som en Lag - dvs arbetsgivarna har bara att rätta sig efter den.

Förväxla inte terminalglasögon med vanliga glasögon. De ställs in med synskärpan som ska passa mellan huvud - skärm (andra glasögon + linser tittar man på synskärpan långt bort & läsa bok).

Svar på tråden får man gratis glasögon via jobbet??