• hejentjej

hjälp! ny diskmaskin!

har aldrig haft en innan!
    nu köpte jag och sambon en till vår nya bostad

svärfar och han har precis installerat den...
    vad ska man tänka på?
    det finns flera program...

vad kan man inte diska i diskmaskinen?

vad ska man tänka på innan man börjar?
    vi kör den tom nu...

sen läste jag att man ska ha specialsalt,, sköljglans och maskin diskmedel i!!

räcker det inte med en sån där tablett??

fattar inget!
    den kommer väll explodera eller nåt : ((((

mvh otekniska jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-14 20:07:59:
    underlättar det väldigt mkt me diskmaskin? jag har diskat för hand hela livet hehe

drar det mindre vatten/värme mm än hand disk??

blir de alltid rent?

måste man skölja disken innan?

måste man ta ut det direkt när de stannat?

ska den va full varje gång?
    blir de dyrt annars?

hur länge kan man ha smutsig disk i maskinen?vi är bara 2 här hemma, men man vill ju inte köra pytte lite varje dag....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-21 11:36:12:
    hur lång tid tar eran maskin?

• Svar på tråden hjälp! ny diskmaskin!
  • cmulan

det räcker med ex yes disktabletter det använder vi där finns allt i tabletten

• josida

Fick ni ingen manual med, där brukar salt och sånt anges...

Gällande vad som kan diskas, typ teflonstekpannor ska INTE diskas där, sliter på ytan. Hmm, kommer inte på nåt mer just nu...

Kör inte tuffare program än nödvändigt, anstränger elräkning och miljö mer än nödvändigt då. Jag körde oftast på normaldisk först, men sen har jag insett att det ofta räcker med snabben. Nu kör jag bara normaldisk om det är kastruller och intorkat osv.

• hejentjej

det står att man ska hälla i salt å glans medel... men finns inte de i dom där tabletterna??

skadar man maskinen om man inte häller i massa olika grejer innan? vad kan hända?

• Annamaja

Salt måste man ha i maskinen för annars förstörs dom, det är när det är nyare maskiner allså. Det är special salt till diskmaskinen och kostar ca 12-15 kr i vanlig butik

• skorpionen80

vad ska man tänka på?det finns flera program...
    Beror på vad det finns för program, men finns det tex intensivprogram så ta det när det är väldigt smutsig disk.

vad kan man inte diska i diskmaskinen? Står oftast på det om det inte tål maskindisk. Idag tål det mesta det. Visstja, fina kristallsaker (glas, typ) ska inte diskas varmt! De kan endast diskas i maskin om det finns ett speciellt program för det.

sen läste jag att man ska ha specialsalt,, sköljglans och maskin diskmedel i!!räcker det inte med en sån där tablett??
    Jo, om du köper en 3i1, 4i1 eller 5i1 tablett så behövs det inte. Står på förpackningen om den innehåller skölj och salt. Annars behöver man fylla på allt seperat. Kolla om du måste ändra inställning i maskinen beroende på om du har salt & allt eller köp med allt-i-ett-tablett. På vår ändrar man, vet inte om det är så på alla dock.

Och nej, den kommer inte att explodera ;)

• Annamaja

Tabletterna brukar oftast bara vara diskmedel alt diskmedel/skölmedel i, lite olika kolla på förpackningen.

• Vovvov

Jo det funkar med tablett. Sköljglans är för att få fina blanka glas mm. Det ska fyllas på på ett speciellt ställe, står i boken. Specialsalt är för rensning av maskinen, har jag för mig...
    Du kan diska det mesta i maskinen, men nappflaskor ska diskas på översta hyllan. Brukar stå på saker om de går att diska i maskin. Men diska inte kastruller med teflon om du vill ha dem ett tag.

Hoppas du vågar använda den...

• skorpionen80
    hejentjej skrev 2007-07-14 20:35:35 följande:
    så om disktabletten har salt å glans behöver man ej de?
    Precis!
  • Maria40

Jag diskar aldrig kristallglas (de går sönder), trä (blir missfärgat), knivar (blir slöa), aluminiumkastruller (blir missfärgade - fast jag har inga kvar nu, de är kastade).

Om ni inte fyller maskinen på några dagar så brukar det finnas ett sköljprogram på några minuter, sedan kan ni fortsätta spar till det riktiga diskprogrammet. Vi kör diskmaskin ca 1 ggr vardagarna + lör & sön (blir mer disk eftersom vi är hemma då).

Att använda diskmaskin spar vatten. Enligt någon undersökning gör handdisk av med 5 ggr mer vatten än diskmaskin för samma mängd disk.

• Twix

Har inte läst tidigare inlägg men svarar ändå.

Om jag inte minns fel så bor ni i närheten av Göteborg? Tyckte mig läsa det i någon tråd får ett tad sedan. Här har vi mjukt vatten och behöver således inte använda salt i diskmaskinen!
    Vi köper Sun tablets på elgiganten, 90 st för 99 kr. Har aldrig haft problem med glåmiga/dimmiga glas, utan här glänser disken för fullt och maskinen har inte gått sönder än! Alltså, inget salt eller sköljmedel, utan endast dessa tabletter. Brukar oftast köra maskinen på eco (50 grader) och med en halv tablett, det räcker gott och väl om man skrapar av tallrikarna innan! Vi ligger inte in allt huller om buller utan var sak har sin plats, men visst händer det att något inte blivit riktigt rent.

Vi brukar diska var tredje dag (är också två i hushållet) och öppnar maskinen när den är klar så att maskinen/disken får luftas och torka innan vi tömmer den.

En maskin drar ungefär 1 kr i el, beroende på vilken diskmaskin och vad elen ligger på naturligtvis. Hos oss går det åt ca 18 liter vatten när den är inställd på 65 grader och ca 15 liter på den ekonomiska.

Lycka till med er nya diskmaskin!

• Thursday

Man ska inte skölja disken innan, utan bara skrapa av ordentligt. Börjar man skölja så tar det mycket mer vatten och energi och med moderna diskmaskiner behövs det inte. Man måste inte plocka ur allt med en gång (vi väntar oftast tills det är så mycket disk på diskbänken att det motsvarar en full maskin ).

Jag diskar inte bra köksknivar, stekpanner (absolut inte gjutjärn och inte teflon heller), träsaker och finare glas i diskmaskinen, allt annat tror jag att jag kör.

Sedan brukar bruksanvisningen vara ett bra lästips

• Bakeapple

Vi köpte ny diskmaskin för ett par veckor sedan och där finns en knapp man kan trycka in om man använder typ 3-i-1 tabletter, då behöver man inget salt. Om man börjar använda vanligt diskmedel igen, trycker man in knappen igen och då tar den salt och glans som vanligt.

Svar på tråden hjälp! ny diskmaskin!