• Cissela

Kul saker på Öland?

Vi är ett gäng som ska till Öland i agusti och nu letar efter kul saker att göra där! Yngsta är snart två år, sedan fyra tonåringar (12,13,14,15 år) samt fyra vuxna. Ingen av oss har varit på Öland innan och är därför skulle det vara kul med lite tips. Tanken är att vi både ska göra saker tillsammans allihop men även att tonåringarna gör saker själva (enligt deras önskamål ).

Tex är Ölands djurpark värt ett besök? Finns det saker som inte alla turister åker till som ändå är värda ett besök? Gärna lite annorlunda saker...

Tack på förhand!

• Svar på tråden Kul saker på Öland?
  • Petrah

Lådbilslandet, ölands djurpark brukar vi vara. det är kul. rätt mysiga glass ställen i borgholm inne i stan. goda udda smaker med nån neonglass utanför dörrarna. lite utlandskänsla över det hela. sen finns det gokart. borgholms slott och soliden där kungen och dom bor. ja, det finns en hel del. gå in på www.oland.se

Wild, Raw and Beautiful
  • Cissela

Tack för tipsen och länken...

Ska kolla in länken nu men vill gärna har fler tips och vad ni tyckte om sakerna...

• Little Ms Chatterbox

Med tonåringar på Öland Lådbilslandet tror jag att dom kommer tycka är alldeles för bansligt och 2-åringen är nog för liten, finns lite små karuseller och så men det finns det lite var stans på Öland. När vi var på Lådbilslandet var det MASSOR med getingar överallt! inte bara vid matstället. Men Go-kart gillar väl de stora, finns på många platser.
    Ölands djurpark har ett vattenpalats, tivoli och djurparken då förstås. Det är ett inträde för allt. Så om de stora inte vill knalla runt och titta på apor kan dom bada eller åka spykarusell halva förmiddagen utan att det kostar massor.
    Det finns en medeltids gård på södra Öland som heter Eketorp, kanske mest för den som är historieintresserad. Långe Jan är ju något också.
    I år har dom börjar med färjeturer till Gotland, går från Grankullavik, kommer inte ihåg vad rederiet heter eller så men vet att det finns på nätet. 5+bilen 800-900kr
    Bra badstrand är Böda, den ligger på norra delen av ön, på östsidan.
    De flesta saker att göra är ju på västsidan men naturen är lite trevligare på östsidan, tycker jag . Ön är ju så avlång så om man är på norra delen blir det väldigt långt till Långe Jan och Eketorp och vise versa.
    Det är mycket att bara strosa runt inne i samhällena, köpa helt onödiga plastsaker och äta några glassar.
    Det finns ju massor av restauranger överallt men vill rekomendera ett ställe i Löttorp, det ligger precis i en korsning men massor av god mat, Pizza, husman och meny. Tror det hette Löttorps Värdshus eller liknande. Ligger på höger sida inne i samhället om man kommer från "stora vägen"   

Trevlig semester!

Om jag skulle tappa några hekto, låt dom ligga, jag behöver dom inte!
  • Cissela

Tack för tipsen! Vi ska bo i Färjestaden, i en stuga på Talluddens camping så det är ju mitt på ön.

• UBJ

Södra udden och norra dito är väldigt vackra med fyrar att gå upp i. Häftig utsikt som nog kan uppskattas även av tonåringar. Norrut finns även Neptuni ängar, som åtminstone vuxna och lillbarnet bör gilla då det är vackert (vuxna gillar) och kul miljö att röra sig i (barn gillar).

Stranden i Böda är jättefin och full av både andra småbarn och tonåringar. Där finns även minigolf etc att roa sig med. Rätt långt att köra dock från Färjestaden, så starta tidigt.

Vid Grönhögen finns jättebra wind- och kitesurf möjligheter, även kurser ges. Minns ej exakt om själva badplatsen heter Grönhögen dock (golfbanan gör det iaf).

På östra sidan ön finns många fina badplatser, åk över dit också!

Nu hinner jag inte tänka mer, måste ta hand om min lilltjej.

• UBJ

Som svensklärare måste jag rätt mig själv när jag slarvat: wind- och kitesurfmöjligheter ska det ju vara (och inte särskrivet).

Svar på tråden Kul saker på Öland?