• Carbon

Glassbomb?

Hej!
    Jag hadde ett super recept för några år sedan på glassbomb!
    Det var typ glass (så klart) vispad äggvita, maränger, chokladsås (tror jag), hmmmm, man gjorde typ hela alltet färdigt först, frös det sedan i frysen och in i ugnen sen.
    Är det någon som har detta recept??

• Svar på tråden Glassbomb?
  • AnnaK

Glace au four
    För 4 personer.

Ingredienser
    1 sats tårtbotten
    2 dl socker
    3 ägg
    2 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    1 msk smör
    ströbröd
    1 dl varmt vatten
    2 pkt glass
    7 äggvitor
    4,5 dl florsocker
    likör att fukta bottnen med
    Till garnering: Vacker frukt

Gör så här
    Vispa socker och ägg till ett pösigt skum. Smöra och bröa en tårtform. Blanda vetemjöl och bakpulver. Rör ned det varma vattnet i det vispade ägget, rör försiktigt in mjölet. Fyll formen med smeten och grädda i 180° i 45 minuter. Låt tårtbottnen kallna i formen. Tag ur och skär den i 3 jämntjocka skivor. Vispa äggvitorna och tillsätt florsockret när vitorna börjar stelna till ett pösigt skum. Kontrollera att uppläggningsfatet lätt går in i ugnen och sätt ugnen på 300°. Täck uppläggningsfatet med ett lager tårtbotten och fördela glassen över. Täck glass och sidor med tårtbotten. Stänk en god likör över tårtbottnen och stryk ett tunt lager äggvita över samtliga ytor. Spritsa resterande äggvita i ett dekorativt mönster. Grädda i ugnen tills tårtan fått vacker färg. Garnera med frukt och servera.

• AnnaK

Glace au four

10 portioner

Det här behöver du:
    2 marängbottnar
    5 dl jordgubbssorbet
    100 g dajm
    2 l vaniljglass
    eventuellt 5 msk amaretto (mandellikör)

MARÄNG:
    4 äggvitor
    2 dl socker
    skal av 1 citron

Gör så här:
    1. Plasta en form med löstagbar botten och lägg i en marängbotten. Ställ in i frysen.
    2. Krossa dajmen.
    3. Vispa vaniljglassen, blanda i dajm och eventuellt amaretto.
    4. Lägg blandningen i formen och lägg på sorbeten. Lägg på den andra marängbottnen. Täck med plastfolie och ställ in i frysen.
    5. Koka upp ett vattenbad på spisen. Häll äggvitorna, sockret och citronskalet till marängen i en skål som passar kastrullen. Vispa med elvisp tills sockret löst sig. Marängen får inte vara kornig.
    6. Ta skålen ur vattenbadet och fortsätt vispa till en maräng.
    7. Bred ut marängen i formen, täck med plastfolie och ställ in i frysen. Fram till hit kan du förbereda dagen innan.
    8. Värm ugnen till 220 grader.
    9. Ta ut formen ur frysen och sätt in den längst ner i ugnen. Grädda i cirka 5 minuter, marängen ska få en jämn gyllenbrun färg.
    10. Dajmen kan bytas ut mot rostade, skalade och hackade hasselnötter.

• AnnaK

3äggvitor
    4msk socker
    1rund sockerkaksbotten
    hallon el jordgubbssylt
    1/5 liter vaniljglass

Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd sedan ner sockret.
    Lägg sockerkaksbottnen på ett ungssäkert fat och täck botten m sylt
    Lägg på glassen och täck genast med marängsmeten. Se till att glassen göms helt och hållet under marängen.
    Grädda i ugn 175*C tills marängen fått färg. Servera gärna med bär

• Carbon

Tack så mycket! Alla recept lät smarriga, men....det var inte något av dem som var receptet på "min gamla glassbomb".
    Men jag tänkte jag skulle ta och prova annnak recept för 10pers.
    Tack!

Svar på tråden Glassbomb?