• jellona0507

Vad kostar en bra optisk/laser mus till datorn?

Håller på att bli tokig på denna tröga mus som jag har till datorn. Den hakar upp sig hela tiden. Var på väg att kasta in den i väggen nyss!
    Så nu har jag bestämt mig, en ny mus måste köpas.
    Men vad säljs det billiga, och bra optiska/laser?
    Vad är skillnaden mellan laser och optisk mus?

Länka gärna till olika varianter på nätet, så man har lite att välja mellan!

Minya ska få en lillasyster! 45 dagar kvar till planerade snittet!
  • Svar på tråden Vad kostar en bra optisk/laser mus till datorn?
  • RadixLecti

Tio mot ett att hakningarna är att det hamnat skit på hjulen i musen.

I botten finns en ring runt kulan. Vrider man den lossnar den och du kan ta bort kulan. Kolla sen efter de två hjulen som styr x- och y-axeln. Troligtvis sitter det ringar med damm och skräp på dem... ta en nål eller dylikt och lossa på dem och avlägsna med en pincett.

• hannamiller

Jag tycker Razer gör bra möss..

• RadixLecti

Logitech G-serien är väldigt trevliga möss.

• jellona0507
    RadixLecti skrev 2007-07-15 11:25:56 följande:
    Tio mot ett att hakningarna är att det hamnat skit på hjulen i musen. I botten finns en ring runt kulan. Vrider man den lossnar den och du kan ta bort kulan. Kolla sen efter de två hjulen som styr x- och y-axeln. Troligtvis sitter det ringar med damm och skräp på dem... ta en nål eller dylikt och lossa på dem och avlägsna med en pincett.
    Tror du hade rätt! Plockade bort kulan, och upptäckte att det var fullt med damm där inne! Rensade bort allt, och vips, nu är musen som ny!

SKa dock ändå köpa en ny idag, ska in till teknikmagasinet och en datorbutik här i närheten. Kan vara skönt att slippa resan musen var och varannan vecka! Iofs har denna mus nog aldrig blivit rensan, men ändå!
    Minya ska få en lillasyster! 44 dagar kvar till planerade snittet!
  • RadixLecti
    busfrö86 skrev 2007-07-15 11:47:14 följande:
    Tror du hade rätt! Plockade bort kulan, och upptäckte att det var fullt med damm där inne! Rensade bort allt, och vips, nu är musen som ny! SKa dock ändå köpa en ny idag, ska in till teknikmagasinet och en datorbutik här i närheten. Kan vara skönt att slippa resan musen var och varannan vecka! Iofs har denna mus nog aldrig blivit rensan, men ändå!
    Jo, jag höll på med det där ett tag jag också, urtrist. Sen fick jag en logitech G5 och har inte haft några problem alls.
  • RadixLecti

Förresten, byt musmatta så behöver du inte rensa musen så ofta. En tia på ikea, ingen direkt stor utgift.

• Fiffis

Microsoft USB IntelliMouse Explorer 3.0 tycker jag funkar helt ok

• RadixLecti

Jo, Razer eller Logitech. Bäst på marknaden just nu, med Razer i topp.

• Tvillingfarsa

Asså, det beror ju på vad du ska ha musen till.

Jag menar, ska du spela spel typ FPS spel där mus spelar stor roll så ska du satsa på en som är lite mer påkostad, t.ex Razer. Själv använder jag hybriden Habu som är en blanding av Microsoft och Razer.

Men ska du sitta och surfa så duger ju vilken optisk eller lasermus som helst egentligen, då är det väl bara att gå på vilken ni tycker känns skön, och där brukar ju Logitech ligga bra till.

• jellona0507

Har inte hunnit köpa någon mus ännu!

Nä, behöver ingen bra spel-mus, då ja typ aldrig spelar. Sitter endast och slö surfar
    Ska kika på logitech, känner igen det märket sen innan

Tack för alla era svar, återkommer när ja köpt en mus.

Minya ska få en lillasyster! 44 dagar kvar till planerade snittet!
  • Freiya

vi har en vanlig enkel microsoftmus med knappar på sidorna (eftersom sambon spelar). köpte den för 249:- på typ siba eller nån av dom affärerna. han letade ihäl sej efter den för han ville ha en likadan som han hade innan. det är den enda han vill ha. bra att den är så pass billig :)

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
Svar på tråden Vad kostar en bra optisk/laser mus till datorn?