• ulrika

Vad är overlock? (Symaskiner)

Hej!

Vill starta min sykarriär och tittar därför runt efter en lämplig nybörjarsymaskin. Det jag inte förstått är vad "overlock" är. Nån som kan förklara för en mindre begåvad?

Google var inte till nån hjälp, och här på FL brukar man ju kunna få svar på allt!

• Svar på tråden Vad är overlock? (Symaskiner)
  • Prego75

När vi vanliga dödliga sicksakar, använder proffsen overlock. Om du vänder ut-och-in på ett plagg från en butik (t-shirt, jeans etc.) hittar du inga sicksackade sömmar - alla "kanter" är sydda med overlock. Overlock är dessutom suveränt om man vill sy i trikå, eller andra väldigt stretchiga material.

• LillCaxx

overlockmaskinen skär bort det som blir över av tyget... den liksom slår sömmen runt kanten å skär bort det överblivna... hm... kanske inte så bra förklarat men iaf

• Blå Flygare

overlock är inget för en nybörjare. Himla jobb att trä trådarna och sen glömmer man hur det skulle vara om man inte syr ofta. Så skit i om den har overlock eller ej.

• bimmer

Jag har en söm som heter overlock på min maskin och den skär inga kanter eller behöver flera trådar men sömen ser ut som så att den både sicksackar och syr rakt samtidigt.

Svar på tråden Vad är overlock? (Symaskiner)