• ulrika

Vilket är det bästa symaskinsmärket? Varför?

Vill som sagt starta min sykarriär och letar efter en bra symaskin för en nybörjare. Vill bara köpa en bra och prisvärd symaskin. Det största kravet jag har är att maskinen ska kunna klara av att sy ett knapphål, andra funktioner är bara bonus (och välkomna)!

Vilket märke har du på din symaskin? Motivera gärna!

• Svar på tråden Vilket är det bästa symaskinsmärket? Varför?
  • catnap

Jag tycker Brother och Pfaff är väldigt bra... Eeh- motivera också?? Tja vad ska jag säga- det är bra prisvärda maskiner tycker jag.

• Nyfiken gul

Singer!!

dom är som en volvo - bara går o går o går... Min symaskin är 40 år gammal o har aldrig varit ett fel på den...

satsa på en ENKEL symaskin som bara gör dom sömmar du absolut måste ha - allt annat kan du vänta med tills du blir mer varm i kläderna - ju mer finesser ju mer är det som kan gå sönder --- o laga en symaskin är dyyyyyyyrt... o ju mer datoriserade dom är destå mer säkert är det att går en sak sönder funkar inget annat...

• mejram

Märken spelar inte så stor roll tycker jag. Huvudsaken är att maskinen är robust - i metall så den inte hoppar omkring på bordet när man syr.

Min Bernina är toppen, för den har knälyft på pressarfoten, vilket jag tycker är helt ovärderligt när man syr pilliga saker och måste använda båda händerna att hålla med.

Ska du köpa en maskin så köp för allt i världen inte någon billig plastmaskin på IKEA eller Clas Ohlson. Köp en rejäl begagnad pjäs som Nyfiken Gul säger - de håller i evighet. Och de är ofta starkare och orkar sy rejält tjocka lager med tyg. En massa extrasömmar behöver man knappt, ens när man är varm i kläderna . Ska du sy trikå är det bättre att skaffa en overlockmaskin än att använda trikåsömmar på vanliga maskinen. Och vill du brodera är det samma sak där, bättre att ha en riktig broderimaskin än en halvtaskig kombivariant. 

Lycka till med syendet!

Det löser sig sa hon som sket i vasken
Svar på tråden Vilket är det bästa symaskinsmärket? Varför?