• Madicken och Lisabeth

Min dotter river sönder hårbotten...

Vet inte vad som är fel men vår lilla tjej kliar sönder sin hårbotten. Hon har inte jättemycket hår men det har börjat att växa lite mer på sistone.

Hon har haft lite eksem tidigare i nacken men jag ser inget av detta i hårbotten nu. Hon verkar bara allmänt torr.

Vi smörjer henne med olja och fuktkräm så mycket vi hinner men jag undrar vad denna obalans beror på. Vi har tvättat hennes hår med hårschampo två gånger i år när hon hällde en hink sand över sig och sanden fastnade i fuktkrämen i hårbotten. I övrigt tvättar vi bara huvudet med vatten och barnolja.

Någon som har haft liknande problem med sina barn och som kan ge lite råd?

• Svar på tråden Min dotter river sönder hårbotten...
  • lia76

Hur ofta badar hon?
    Kanske inte ska blöta håret varje gång...
    Eftersom även vatten torkar ut

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • Jessica24

Det kan inte vara gammla avlagringar från all olja och fuktkräm som kliar?
    Testa att tvätta hennes hår med babyschampo och se hur det blir efteråt.

Annars kanske det är skorv eller eksem?

♥ Victor 14/3-2006 ♥ +
  • tess021

Funderade på skorv jag med. Jag hade det fast jag var äldre och det kliade ordentligt. Hade som små "bulor" som jag rev sönder. Kommer inte på vad oljan jag använde mot det hette, men det är ett vanligt iallafall så det kan du nog fråga om på apoteket. Lycka till! :)

• Madicken och Lisabeth

Skulle gissa att hon får duscha var tredje dag ungefär. Det är svårt att låta henne duscha mer sällan då hon är en liten sölgris som ofta har händerna uppe i huvudet när hon äter.

Har dock börjat tvätta hennes hår med schampo nu varje gång och efteråt smörjt in med ACO:s återfuktande hårbottengel. Verkar som att den lindrar bättre än barnoljan. Nu har hon haft några lugna dagar men hon ser bara allmänt torr ut. Det är inga "kakor" eller utslag av något slag utan bara som att huden är torr och kliande.

Vi får se hur det går men tack för era tips. Vi provar vidare...

Svar på tråden Min dotter river sönder hårbotten...