Vi var där en sväng sommaren 2005 när vi backpackade i centralamerika...så därför kanske inte mina tips på boenden är så aktuella eftersom vi bodde så billigt som möjligt vilket då innbar ca 15 USD/natt för en säng i sovsal på vandrarhem. Det är med andra ord ganska dyrt ( enl mina mått) att bo där, inte som i Sverige kanske, men definitvit inte lika billigt som i Asien! Vandrarhemmet var helt OK, rent och fräscht och det fanns även egna rum, men de var lite dyrare. Jag kan tänka mig att om ni vill bo på hotell med typ AC så får ni kanske pynta 30 USD/natt - och uppåt såklart beroende på kvalité....?
Mitt tips är att kolla på lonelyplanet.com som har en massa länkar till både hotell och vandrarhem av olika standard och där kan man också boka on line vilket rekommenderas eftersom det är vääääldigt mkt turister där och det är svårt att få boende bara genom att gå runt.
Vi flög in till USA och ut från Mexico och med Britsih Airways bägge svängarna och fick ett hyfsat pris trots det. Vi anlitade både Kilroy Travels och Ticket för att kolla upp de billigaste biljetterna åt oss å sen kolla vi vilka alternativ som var billigast och vilka anslutningar som var bäst (tidsmässigt vill säga). Det är enklare än att sitta själv i timmar på nätet. Men jag har för mig att det går charter från Sverige till Playa del Carmen? Kolla vad de tar vetja? Då slipper ni allt fuzz, jag menar om ni bara ska va typ 2 veckor. Av ngn anledning så verkar inte svenskarna hitta till Mexcio på samma sätt som till t ex Thailand och det är synd - för det är MINST lika härligt! Ang sista minuten så har jag ofta sett om vintrarna att det finns en del såna resor till Mexico för typ under 8 papp inkl hotel...men man kanske inte ska chansa?
Oj, blir långt detta...ska väl rekommendera nåt också.... Vi hörde att Cozumel inte var så himla speciellt, däremot så åkte vi till Isla Mujeres som ligger ca 30 min båtfärd från Cancun som är en timmes bussresa från Playa. DET VAR FINA GREJER! Dit kan man åka över dagen om man vill, man behöver alltså inte bo där. Cancun hörde vi bara skit om, det är ju som en ganska stor stad, men en såndär "berömd" semesterort. Tulum är väl ok om man är intresserad av ruiner osv och så kan man dyka i de där grottorna där, men det gjorde aldrig vi. Mellan Playa och Tulum går det små minibussar som man kan åka med (collectivos) de är billiga och bra och man bara hoppar på och av som man vill. Annars är det superenkelt att åka med vanliga bussar, busstationen ligger vid gågatan i Playa. Var inte rädda för att åka runt och se er omkring!
En sak - väldigt dyrt men absolut ett minne för livet - det var att simma med delfiner! Det gjorde vi i Puerto Aventuras som är en resort vid havet mellan Playa och Tulum (man hoppar av på motorvägen och sedan går man ca 2 km tills man kommer fram dit). OTROLIGT! Gör det om ni vill - kostade ca 1000 kr p.p men det var som sagt ett minne för livet! Vi fick krama dem, pussa dem, åka på dem osv.Kolla deras hemsida på www.dolphindiscovery.com . Vi bokade plats ngr dgr i förväg.
Det var en av de koolaste grejerna vi gjorde på hela vår resa!
Playa del Carmen är som Mallis fast i Mexico. Mycket turister och tillrättalagt- men vattnet baby, vattnet! Maten är fruktansvärt god och snälla, lova mig att inte bara äta på den fina gågatan, utan steppa några nivåer åt sidan, gå på mexarnas egna små grillar som de slår upp på kvällarna...mmmmmm.... Och limonadan! OjojOJ!
Lonely Planet har väl kanske ngn Yucátan-bok eller annars kan ni kolla i deras "Mexico" - men man får ta dem med en nypa salt...
TREVLIG RESA!