• tofs

fråga om cider!

Var på bröllop igår och drack ett glas cider som jag trodde var alkoholfritt men sedan såg jag att det var Herrljunga cider som de serverade och den är ju inte helt alkoholfri.... kan det ha någon påverkan på graviditeten och barnet eller var det en så pass liten mängd att jag inte bör oroa mig?
    .....jag är i v. 10

• Svar på tråden fråga om cider!
  • Clavi

Du behöver absolut inte oroa dig. Det är sån liten alkoholmängd så det är ingen fara.

BF 070731
  • MissBlaise

Skulle inte tro att det är nån fara

• HaJoMi

Vet att många visserligen väljer bort att dricka den men jag kan inte tänka mig att det kan skada. Jag dricker iallafall den med gott samvete vid olika tillfällen

• lata kocken Johanna

allt som det står mindre än 0,5% på räknas som alkoholfria

att de inte skriver noll på är för att de inte kan garantera att det är helt alkoholfritt

sen är det ju trots allt så att kroppen bildar mer etanol när den bryter ner maten vi stoppar i oss

så slappna av

• mammadonna

Finns absolut ingen anledning att oroa sig för det

• Snirkel

Du skriver inte vilken styrka det var. Ett glas, ca 2 dl, starkcider (från Bolaget), 4,5%, innehåller 9 ml ren alkohol, ett glas svagcider (från ICA), ca 2,3 %, innehåller 4,6 ml ren alkohol. Om du tagit upp all alkohol i blodet (en del passerar bara ut ur kroppen) kan du max ha fått en promillehalt på 0,09-0,18 promille vilket är knappt mätbart med polisens alkomätare.

Du kan alltså vara helt lugn, det kan omöjligtvis påverka graviditeten nämnvärt.

• lata kocken Johanna

skulle snarare tro att det vara varianten som ligger på 0,5% i glasflaska...

det är en av de vanligare som man serverar när ngn ber om alkoholfritt

• Snirkel

lata kocken Johanna skrev 2007-07-15 13:27:05 följande:

skulle snarare tro att det vara varianten som ligger på 0,5% i glasflaska...det är en av de vanligare som man serverar när ngn ber om alkoholfritt
    OK, 2 dl 0,5%-ig cider ger 1 ml ren alkohol som ger en promillehalt i blodet på 0,02. Man får högre promillehalt av att läsa Systembolagets katalog. Lättcider från livsmedelsbutikerna är helt ok att dricka medan man är gravid eller ammar. Fil och yoghurt innehåller mer alkohol.
  • lata kocken Johanna

njaaa de innehåller faktiskt inte mer alkohol från start - däremot kan det bildas mer alkohol i fil (då smakar den lite konstigt spritsigt)

och sen som sagt - vi bildar rätt mkt alkoholer när vi bryter ner maten...

• Snirkel

Så därför ska man undvika att äta när man är gravid eller ammar

• lata kocken Johanna

oooh ja

jösses det kan ju vara livsfarligt - vi bildar ju till och med metanol

och alla vet ju att man dör av metanol

• Therese33

Lite gör säkert ingen skada men enligt min bm så skall man varken dricka lättöl eller lättcider (bara alkoholfri) då alkohol går rätt igenom moderkakan och rätt ut till barnet. Så länge det finns alkolhol i moderkakan så stannar hjärnutvecklingen hos fostret, kan vara värt att veta detta...

• Nymne

suck,
    klart man kan dricka lättöl i måttliga mängder!
    Tyvärr har min bebis pappa också fått för sig att det är farligt och han är envis, så det är ju bara att avstå. (vilket är trist eftersom det inte serveras alkoholfri öl ute, och jag älskar öl)

• Maja 75

Therese33: De sorter som heter alkoholfri är inte helt alkoholfri, därför heter numera ICAs "äpplecider" istället "äppledryck"! Därför att de drycker som heter alkoholfria är sådana de har gjort som riktigt vin eller cider och sedan tagit bort alkoholen och därför är de aldrig helt alkoholfria, därför står det 0,05% på dem.

Tofs: Du behöver inte vara rädd, jag har druckit denna dryck ett par gånger och jag har 3 normala barn!

• Tinkerbelle

Min BM sa precis samma som Therese33:s. Absolut ingen lättöl till maten och enl henne gick allt som innehöll alkohol helt bort. Inte ens lite är ok. Hon var stenhård! Ett glas tycker jag dock inte att du ska oroa dig för, det bör väl snarare inte bli en vana eller ett återkommande undantag.

Hoppas att du hade superkul på bröllopet!

Med bebis i magen!!! Gravid i v. 11!
  • lata kocken Johanna

skillanden är ju att lättöl innehåller minst 5ggr så mkt alkhol som den nästan alkoholfria cidern....

det är så små mängder att de inte är mätbara i blodet om man inte häver flera liter på en gång

lättöl räcker med ett par st ganska snabbt för att vara mätbart

• Nymne

jag tycker inte att "ett par st" är måttliga mängder.

Vidhåller att lättöl i dimensionen måltidsdryck inte är ett problem och inte mätbart i en vuxen normalviktig person.

• lata kocken Johanna

där håller jag med, nymne, det är ju sällan ngn dricker mer än en 33cl lättöl till maten

ville bara visa skillnaden mellan näst intill alkoholfri cider och lättöl

• Nymne

Jo, jag förstår. Men det finns alltid folk som tolkar det fel. Det är ju en fråga om dos, varesig det gäller chips, kanel, alkohol eller socker.

Svar på tråden fråga om cider!