• Sadie

Får man äta brie-ost?

Jag var på inskrivning i fredags och då berättade BM vad man får och inte får äta under graviditeten. Mögelostar och sånt skulle man ju inte äta, och så fick man inte äta brie-ost heller. Detta vet jag ju sen min första graviditet men nu sa BM något jag inte tänkt på innan.

Anledningen till att man inte fick äta brie-ost är att "skalet" utanpå är mögel. (Tror jag.) Men jag äter ändå aldrig det skalet, får man äta själva osten då?? (Barnmorskan sa att eftersom de rekommenderade folk att inte äta brie-ost så ville hon inte ta ansvar för om jag gjorde det oavsett om jag åt "skalet" eller inte.)

Någon som vet?

• Svar på tråden Får man äta brie-ost?
  • greeneyes

nej man ska inte äta brieost. vet dock inte anledningen, men du kan kolla på slv.se där det står en massa om sånt man ska tänka på vad gäller kost när man är gravid.

BF 31/8 2007
  • filurar

Man ska helst inte äta Brie-ost, även om den är pastöriserad. Läs på slv.

• lata kocken Johanna

nej det är inte pga möglet utan pga att det finns en risk för listeria monocytogenes

är osten pastöriserad kan den ändå vara återkontaminerad med listeria...

det är visserligen en liten risk men den finns

däremot kan du käka tonvis med varma mackor, pizza, såser etc med mögelostar av olika slag
    ALLA ostar som är upphettade till bubblande heta är OK

• AnneSophie

Nej, rekommendationen är att man avstår helt.

Från SLV

Ost

Ät gärna ost under graviditeten men välj helst vanlig hårdost och smältost. För att minska risken för skadliga bakterier rekommenderar vi att undvika mjuka och halvmjuka lagrade dessertostar såsom mögelostar och kittostar. Exempel på sådana ostar är Brie, Camembert och Gorgonzola respektive Vacherol och Livarot. Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk. Risken för höga halter av skadliga bakterier är störst på kanterna av osten. All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12554&epslanguage=SV

Alla som säger 'Du kommer förstå när du blir äldre' har faktiskt rätt.
  • Sadie

Tack för svar! Andra ostar äter jag inte ändå, utan bara brie-ost...den är ju så god Men då får man väl vänta med det då! (Undrar varför BM sa som hon gjorde, eller det kanske var jag som missförstod...)

• lata kocken Johanna

hon har nog ingen koll på VARFÖR man inte bör äta mjuka mognadslagrade ostar

BM har sanslöst dålig koll på mikrober i mat...
    Myten om mögel verkar vara ganska rotad i den världen oxå

ett tips

köp en LITEN brietårta och värm i ugnen på 125 grader tills den är helt flytande inuti
    låt svalna lite och njut med hjortronsylt, vinterfruktskompott eller tomat och löksallad

Mums och ofarligt

• juzze

Ett annat tips som är ruskigt gott är att göra toast (i sån toastapparat eller liknande) med skinka, brieost och tomat. Mumma! Och inte farligt. =)

• Kellan

Guu va gott det lät: lata kocken johanna!! DET ska jag göra som suktat efter brie i 8månader!! TACK för tipset!!!

• Älskade Ängel

uppvärmd får man äta.

ღ BF 20 december ღ
Svar på tråden Får man äta brie-ost?