• Svar på tråden Tillverka egen lampa som nysan?
  • Mamma Zara

alltså jag testade runt en badboll,la garnet i tapetlim... sen virade jag det... det blev jätte bra först... jag tog bort bollen... sen höll den sig ett tag ... men säckade ihop efter ett par dagar... problemet är bara hur man ska göra med upphänge av lampan inuti... kom gärna med tips, jag vill med ha en sådan...
    /Zara

• Dody

Om man hittade n gammal bollampa med stål i sig kanske man kan ta den. Jag har en gammal rislampa på fot som jag tänkte ta och då har jag upphänget där. Men den måste ha en ram antar jag. Kolla loppis där säljs det nog gamla i tyg.

• Mamma Zara

kanske blåsa upp en badboöö o den du har?

• Felidae

Runda sådana tillverkade jag på löpande band ett tag, det är inte särskilt svårt alls! Jag gjorde som Mamma Zara beskrev.

Mamma Zara: Ju mer garn man virar om bollen, desto mer stabil blir den. Garnet behöver vara ordentligt dränkt i tapetlimmet, och man måste låta allt torka minst ett dygn innan man föröker sig på att pilla ut bollen. Lampan inuti knöt jag fast med samma typ av garn som jag använde runt bollen. Jag använde en lampsladd från en adventsstjärna och satte en päronlampa i den. Någon annan typ av glödlampa gick inte att få igenom "hålen" i garnlampskärmen.

• Felidae

Vanligt stickgarn av bomull.

• Dody

Vad tror ni om sånt där brunt paketsnörre då? Det är ju lite grövre....sen borde man ju kunna spreja den i valfri färg.

• Mamma Zara

Oh jag far val prova igen, hmmm nar jag gjorde detta var tapetklistret valdigt lost, vet injte om det var gammalt... hmmm ska testa igen... har du inga kort, nu blev jag nyfiken pa alla dina lampor

Hmm gjorde du bara ett hal i bollen och stack ner denna sladd??? hmmm

• Felidae

Det finns bilder i mitt galleri nu!

Jag gjorde inte hål i lampan. Garnet bildar ju ett slags oregelbundet "nät", så jag stack ner sladden i det största mellanrummet jag kunde hitta. Om man har lindat garnet väldigt tätt, så kan man vidga ett mellanrum medans garnet fortfarande är blött. Lite svårt att förklara...

Svar på tråden Tillverka egen lampa som nysan?