• jellona0507

Strössel i ugnen/frysen?

Ska baka kanelbullar ikväll har jag tänkt.
    Ska ha strössel på några bullar, och frysa in dessa till Minyas födelsekalas, om 2 veckor.
    Hur funkar det? Kan man ha strössel i ugnen? Eller smälter det?
    Sen frysa det?

Är inte van att baka!

Minya ska få en lillasyster! 44 dagar kvar till planerade snittet!
  • Svar på tråden Strössel i ugnen/frysen?
  • Niinaaa

strössel tar du på efter dom varit i ugnen.
    Frysa går bra

• jellona0507
    Niinaaa skrev 2007-07-15 17:17:49 följande:
    strössel tar du på efter dom varit i ugnen. Frysa går bra
    Okej! Då vet jag!
    Tack för svaret!
  • Ylwis

o det går bra att ha i ugnen men har tyvärr en  tendens att smälta ut när man  tar de från frysen så det blir en dassig färg på.

Mamma till Alvyn 051015
  • hib58

Hej. Jag brukar strö på pärlsocker innan jag gräddar bullarna. Men om det är strössel du tänker på ska det nog vara efteråt
    Lycka till . Blir riktigt sugen på kanelbullar

• jellona0507
    hib58 skrev 2007-07-15 17:20:01 följande:
    Hej. Jag brukar strö på pärlsocker innan jag gräddar bullarna. Men om det är strössel du tänker på ska det nog vara efteråtLycka till . Blir riktigt sugen på kanelbullar
    Ja, pärlsocker ska jag ha på hälften av bullarna, och sen karamell strössel på resten! Det blir att ha pärlsocker innan dom åker in i ugnen, och strössel på resten när dom kommer ut ur ugnen!
  • Atamon

Blir kanske lite svårt att få strössel att fastna på redan gräddade bullar men det kan du ju lösa genom att blanda lite glasyr (florsocker och vatten) och pensla på innan du strösslar, så strösslet kan fastna i kletet så att säga
    Fast då skulle jag vänta med att glasera dom tills bullarna ska ätas, alltså inte frysa in dom med glasyr

busfrö86 skrev 2007-07-15 17:22:02 följande:
    Ja, pärlsocker ska jag ha på hälften av bullarna, och sen karamell strössel på resten! Det blir att ha pärlsocker innan dom åker in i ugnen, och strössel på resten när dom kommer ut ur ugnen!
  • hib58

Sen finns det ju färgat pärlsocker. Köpte fel en gång och blev jätteförvånad när pärlsockret var rosa.

• jellona0507
    hib58 skrev 2007-07-15 17:35:18 följande:
    Sen finns det ju färgat pärlsocker. Köpte fel en gång och blev jätteförvånad när pärlsockret var rosa.
    Wow, var säljs det ROSA pärlsocker? *vill ha* Det vore ju perfekt att ha på kalaset!!
  • hib58

Jag tror det var i vanliga ICA butiken här i Ullared eller i Falkenberg

• jellona0507
    hib58 skrev 2007-07-15 18:59:30 följande:
    Jag tror det var i vanliga ICA butiken här i Ullared eller i Falkenberg
    Okej! Då ska jag hålla utkik efter det i matbutikerna här i närheten (stockholm). Borde ju finnas här också!
  • mamma legolina

Jag skulle nog lägga på strössel vid serveringen, blanda med lite lite florsocker så det ligger på plats.

Saker och ting kan bara bli värre - Ior
Svar på tråden Strössel i ugnen/frysen?