• minskaivikt

Hjälp, hund som drar och skäller!..

Tog för en månad sedan över en hund på 10 månader, så han är nu 11 månader med andra ord, en blandras, ja en schäfer utan papper, saken är den, att förra ägaren knappt gjort något åt hunden alls!..

Så nu står jag här, med en hund på 11 månader som inte kan gå i koppel, drar för allt o inget, skäller på hundar, skäller på människor, ja det är riktigt jobbigt och pinsamt att gå ut och gå, så jag undviker det helst, åker till skogen på dagarna, och går ut morgon och kväll då det inte är så mycket folk ute

På gården är han värdens lugnaste går efter mej utan att dra i kopplet, skäller inte på grannar, grannas besökare etc..
    Men där har jag även vågat skälla ut han när han gjort något, tagit tag i han så att säga, elelr när han dragit, dragit till i kopplet, men ute vågar jag inte, känns som om jag ska bli anmäld för djurmisshandel!..

DEt går inte att köra klicker med han, då han har noll intresse för varesej godis eller lek, så det är svårt att berömma han, börjar man klappa och prata glatt så blir han uppspelt och ivrigt

Behöver verkligen hjälp och råd, på något som funkar!..

Har försökt få kontakt med kennelklubben, men dom har sommarlov, startar igen i slutet av agusti, fram till dess bygger dom om på banorna!
    Privatpersoner som tränar privat, är på semester till mitten av agusti!..

JAG HAR PROBLEM NU OCH BEHÖVER HJÄÄLP NU!!...

Så snälla hjälp mej.. kom men tips ideer mm som jag kan göra!

• Svar på tråden Hjälp, hund som drar och skäller!..
  • minskaivikt

Ingen med tips??? någon lär det väll finnas..

• Emmsen

Försök att bit ihop och säg ifrån ute när han gör fel. Om du vågar visa att han gör fel när ni är ute så kanske det snart rättar till sig. Har många gånger hört från instruktörer och vet av lite egen erfarenhet att en hund som vet vart gränsen går mellan vad som är okej och inte är en trygg hund. Så om du vågar visa ute när den gör fel så kan du få en tryggare hund, visst de finns många som kan titta snett (de gör de på mig) men nu har jag en ettåring som uppför sig hyfsat ute i koppel (de på valpkursen gav upp för han är en ganska jobbig hund och de sa bokstavligt talat: jag fattar inte hur du orkar med den hunden) och han går felfri när han är lös. Andra hundar som man möter där ägaren inter vågar vara bestämd och tydlig (då även att ta tag i dem Obs inte slå som vissa kan få för sig ibland) beter sig som din hund gör. Du kan även försöka testa en sak som har haft stor framgång på min hund. Jag har alltid med mig en gammalt förlitet strypkoppel i fickan. För när min hund ser något som han är intresserad av så blockar han. Han reagerar inte på "inkallning" i koppel, bryr sig inte om man ryar till eller lockar med godis, men däremot om jag tar strypkopplet och kastar den i backen gämte mig (absolut inte på hunden) så reagerar han på ljudet och då "vaknar" han till igen och man kan då ge ett komando som han lyssnar på. nu behöver jag sällan göra så och han är en mycket lyckligare hund på promenaderna då han har större frihet.

Har du testat nosgrimma på honom? Jag har de på min hund när jag är ute med honom och barnvagnen (för får han för sig att dra åt ett hållså åker barnvagnen åt andra hållet..). Det brukar vara väldigt bra och är inget som stör hunden, men den kan behöva vänja sig att de finns något på nosen. Nosgrimman fungerar effektivt då den inte kan dra med nosen på de viset och kan då inte dra sig dit den vill. Det är som med hästar, pga av grimman så kan du ha en viss chans mot en 500 kg häst men om du skulle ha den i halsrem så har du inte något att säga till om.. Hopppas de löser sig för dig

• minskaivikt
    Emmsen skrev 2007-07-15 19:27:46 följande:
    Försök att bit ihop och säg ifrån ute när han gör fel. Om du vågar visa att han gör fel när ni är ute så kanske det snart rättar till sig. Har många gånger hört från instruktörer och vet av lite egen erfarenhet att en hund som vet vart gränsen går mellan vad som är okej och inte är en trygg hund. Så om du vågar visa ute när den gör fel så kan du få en tryggare hund, visst de finns många som kan titta snett (de gör de på mig) men nu har jag en ettåring som uppför sig hyfsat ute i koppel (de på valpkursen gav upp för han är en ganska jobbig hund och de sa bokstavligt talat: jag fattar inte hur du orkar med den hunden) och han går felfri när han är lös. Andra hundar som man möter där ägaren inter vågar vara bestämd och tydlig (då även att ta tag i dem Obs inte slå som vissa kan få för sig ibland) beter sig som din hund gör. Du kan även försöka testa en sak som har haft stor framgång på min hund. Jag har alltid med mig en gammalt förlitet strypkoppel i fickan. För när min hund ser något som han är intresserad av så blockar han. Han reagerar inte på "inkallning" i koppel, bryr sig inte om man ryar till eller lockar med godis, men däremot om jag tar strypkopplet och kastar den i backen gämte mig (absolut inte på hunden) så reagerar han på ljudet och då "vaknar" han till igen och man kan då ge ett komando som han lyssnar på. nu behöver jag sällan göra så och han är en mycket lyckligare hund på promenaderna då han har större frihet.Har du testat nosgrimma på honom? Jag har de på min hund när jag är ute med honom och barnvagnen (för får han för sig att dra åt ett hållså åker barnvagnen åt andra hållet..). Det brukar vara väldigt bra och är inget som stör hunden, men den kan behöva vänja sig att de finns något på nosen. Nosgrimman fungerar effektivt då den inte kan dra med nosen på de viset och kan då inte dra sig dit den vill. Det är som med hästar, pga av grimman så kan du ha en viss chans mot en 500 kg häst men om du skulle ha den i halsrem så har du inte något att säga till om.. Hopppas de löser sig för dig
    Tackar för svaret..

Har faktiskt köpt en halti, jag tänkte börja använda på dagarna då jag går ut och går, och träna lite mer aktivit på kvällarna/morgonen, tills dom är okej och sedan ge mej på även dagarna..

Ska testa det där med att slänga något i marken med, och jag lär väll barka på mej, och även våga höja rösten om jag är ute.. känns bara så fel, och det vet han med säkerhet att jag inte gör, och därför gör som han gör, tyvär
  • suziz

Nu har jag ju ingen aning om vad du gör redan med din hund och vilken nivå du ligger på som hundägare så jag kommer kanske bara med självklarheter för dig men kontaktövningar är något som förbättrar kontakten mellan ägare och hund.

T.ex. när du ger hunden mat ska hunden "fråga" genom ögonkontakt innan du ger hunden tillåtelse att äta. När ni går ut genom dörren ska du gå först och hunden sen, gärna att den även här "frågar" om det är ok att gå ut genom ögonkontakt. Från början räcker det med kort ögonkontakt men du utökar till längre och längre stunder när hunden blir bättre och bättre.

Mitt tips på promenaderna är att när hunden drar stannar du och väntar ut hunden. Fortsätt gå när hunden kommit tillbaka så kopplet är slakt. Gör detta konsekvent, dvs. stanna direkt när kopplet sträcks och vänta alternativt vänd och gå åt ett annat håll beroende på vad som funkar bättre för dig din hund.

Skällandet mot andra hundar och människor beror av stor sannolikhet på att din hund är osäker. Det är svårt att ge ett generellt råd men jag ska ge några spontana tips, ett sätt är att du tränar sitt så din hund kan det klockrent. Hunden ska sitta tills du ger tillåtelse att gå, här kommer ögonkontakten in igen, hunden ska titta på dig innan du ger din tillåtelse att få resa sig. Börja utan störning t.ex. inne och utöka genom att gå ut på gården och sedan utanför gården men på långt håll från alla som kan störa sedan närmare och närmare det "otäcka".

Om din hund gärna bär något i munnen, t.ex. en handske eller boll kan detta vara tillräckligt för att hunden ska koncentrera sig på annat än folk och hundar runt omkring.

Lycka till med din hund!

• Cinnalinna

Jag lärde min hund / vande min hund vid att varje gång den såg en annan hund så fick den bollen. (bollen är dess passion). då slutade hunden efter ett tag att skälla - den kopplade liksom om i hjärnan, och vände sig istället automatiskt till mig "nu ska jag ha bollen".

Kolla vad din hund gillar mest. Kan vara godis, dragkampsleksak, boll, etc etc.

Klickerträning kan vara jätteeffektivt med den här tpen av problem.

Klarar du inte att hunden drar kan du tills vidare köpa en halti (som ett sele men det hindrar hunden från att dra).

Kontakta en IMMI instruktör nära dig. www.immi.nu (instruktör med mjuk ideologi)

• Cinnalinna

som vanligt är folk snabba med att rekommendera hårda metoder - tråkigt - kolla in IMMIs hemsida om du inte gillar att skrika och bråka

• minskaivikt
    Cinnalinna skrev 2007-07-15 20:55:37 följande:
    som vanligt är folk snabba med att rekommendera hårda metoder - tråkigt - kolla in IMMIs hemsida om du inte gillar att skrika och bråka
    Tycker inte folk är för snabba med hårda metoder, då jag redan skrivigt att min hund har noll intresse för varken leksaker eller godis, därav svårt att klickerträna, när det inte finns något positivt att göra som belöning..

Ang men ska kolla sidan du länkade till, kanske finns det tips där!

Jag är varken för eller emot hårda vs mjuka, tror att en blandning och sunt förnuft är bäst.. sedan beror det helt på hunden med så att säga..
  • Cinnalinna

ok men skrik åt hunden och spöa den då...

alla hundar har något som de gillar - gäller bara att upptäcka vad... du har ju inte haft hunden så länge
    annars finns det ett jättebra halsband som säljs här i spanien med järnspikar inåt - skitbra, hundarna drar ingenting

• Kiitos
    Cinnalinna skrev 2007-07-15 21:10:09 följande:
    ok men skrik åt hunden och spöa den då...alla hundar har något som de gillar - gäller bara att upptäcka vad... du har ju inte haft hunden så längeannars finns det ett jättebra halsband som säljs här i spanien med järnspikar inåt - skitbra, hundarna drar ingenting
    usch vad hemskt du skriver.
    Spöa den då det gör man inte om man är en djurmänniska.
  • minskaivikt
    ok men skrik åt hunden och spöa den då...alla hundar har något som de gillar - gäller bara att upptäcka vad... du har ju inte haft hunden så längeannars finns det ett jättebra halsband som säljs här i spanien med järnspikar inåt - skitbra, hundarna drar ingenting
    Men herregud människa, har jag sagt att jag ska spöa hunden eller?

Säger bara att jag redan i TS skrivigt att hunden inte gillar verken godis eller lek, så det är svårt att ge han någon belöning, jo vist alla hundar har något dom gillar, min hund gillar andra hundar, men hur sjuton ska jag då göra? så fort han gör rätt, ska jag släppa lös han mot dom andra hundarna då eller?
    Tyvär har jag inte hittat någon bra belöning för han, så det är inte lätt att använda klicker, och nej jag tror inte klicker funkar för alla hundar, så enkelt är det..
  • suziz
    alla hundar har något som de gillar - gäller bara att upptäcka vad... du har ju inte haft hunden så länge
    Har du något konkret tips på hur man upptäcker vad en hund gillar då?
  • Cinnalinna

vet att TS säger att godis inte funkar - har du testat köttbullar? lever? blodpudding? vom?

har du testat olika leksaker? bollar? kanske får leka med hunden med bollen först så den lär sig gilla det?

gillar den inte dragkamp heller?

inte pinnar? kottar?

annars finns det metoder där man tränar hundar att klara möten utomhus, jag är ingen instruktör och kan inte förklara dessa metoder. Olika sorters instruktör har olika metoder. Jag skulle välja en IMMI instruktör. Vill man ha hårda tag så kan man ju vända sig till vätterstads hundskola, där får hundarna stryk tills de lyder.

• Bestla

Ett tips när hunden drar är att du genast vänder och går åt motsatt håll. Det ska aldrig löna sig att dra, och man ska aldrig få komma dit man drar. Detta brukar snappas upp väldigt fort.
    Om du kör med strypkoppel, så flytta upp det så att det sitter åt strax under öronen istället för på halsen. Då kommer dragandet att tvärsluta det lovar jag.
    Att hunden skäller måste du markera ifrån åt hårt och konsist. Att folk tittar och pekar och tror massa om en, det hör till på nåt vis, det har jag själv upptäckt. Jag har själv uppfostrat två riktiga odågor som nu är ledarhundar, och det krävs tyvärr att man kan "brotta ner" hunden då det är befogat. Hundar är ju flockdjur, och du måste alltid vara den mentalt starkare av er.
    Hoppas att det kan hjälpa. Tala gärna om hur det har gått :)

Jag är jättebra när jag är snäll, men när jag är stygg är jag helt jävla outstanding!
  • Emmsen

Måste bara tillägga att det inte alltid är så att den helt mjyka metoden att träna hundar fungerar.. Jag har testat all mat som godis till min hund för att få han intresserad och jag har testat med olika lekar och leksaker och det har inte hjälpt. För när han ser något intressant så är det bara de som finns, han varken hör eller ser något annat. Men att kasta något i backen som låter gör honom medveten om att jag finns igen och då ska man inte skälla uten berömma när han söker min kontakt. jag kan helt ärligt erkäänna att jag kör hälften hård och hälften mjuk på honom. Och det är bara för att den mjuka biter inte på honom; inte ens hundinstruktören klarade av honom. Och den här schäfern låter lite som min. Och sen kan man fråga sig vilket är bäst att jag bara kör den mjuka metoden och han får gå i nosgrimma och hålla honom kort eller att gå på lite tuffare (men inte att man slår hunden, utan som Bestla "brotta ner" hunden) och att den sen kan ha mer frihet? När jag körde den mjuka metoden så gick min hund alltid kopplad, förutom i skogen, och var dessperat. Nu springer han nästan alltid lös och verkligen njuter. Även när vu går i koppel njuter han nu.
    Funkar bara den mjuka metoden så är de ju bara att gratulera, men de är inte alla den biter på. Hundar är induviduella så man får anpassa träningen där efter.

• Emmsen

Föresten tänk på att ha ett koppel i nosgrimman och ett i halsbandet. Tyvärr har många bara ett koppel i nosgrimman och de finns hundar som har lärt sig att ta av sig dem med bl.a. hjälp av tassen och de är inte roligt.. Så har koppel i halsbandet som en extra säkerhet.

• minskaivikt
    Cinnalinna skrev 2007-07-15 21:43:43 följande:
    vet att TS säger att godis inte funkar - har du testat köttbullar? lever? blodpudding? vom?har du testat olika leksaker? bollar? kanske får leka med hunden med bollen först så den lär sig gilla det?gillar den inte dragkamp heller?inte pinnar? kottar?annars finns det metoder där man tränar hundar att klara möten utomhus, jag är ingen instruktör och kan inte förklara dessa metoder. Olika sorters instruktör har olika metoder. Jag skulle välja en IMMI instruktör. Vill man ha hårda tag så kan man ju vända sig till vätterstads hundskola, där får hundarna stryk tills de lyder.
    Dragkamp fattar han sej inte på, drar lite försiktigt, och släpper direkt det blir motstånd..

Godis?

Duger det med att jag testat detta..
    Köttbullar, blodpudding färsk, torkad blodpuddig, torkad lever "som jag gjort själv från kolever" olika sorters hundmat, frolic, tuggpinnar, köttfärs, kött, grillat kött utan krydda, kokt, stekt, osv osv listan kan göras OÄNDLIG, han hugger knappast efter godis, slänger man åt han godis, går han fram och nosar på det och går därifrån! så har han alltid varit tydligen, just nu fäller han även päls och pg av det vill han inte äta..

Så nästa leksaker!
    dummy, dragleksaker, pinnar, kottar, bollar, studsbollar, brandslangsbit, gummiring, plastleksaker, latexleksaker, silikonleksaker, listan kan även göras lång här..

Du verkar tro att det antingen finns hårda eller mjuka metoder, du missar mellantinger, mörkerzoonen därimellan, där man varken slår sina hundar eller klickar åt dom! utan behandlar hundarna som hundar..
  • minskaivikt
    Emmsen skrev 2007-07-15 22:09:44 följande:
    Föresten tänk på att ha ett koppel i nosgrimman och ett i halsbandet. Tyvärr har många bara ett koppel i nosgrimman och de finns hundar som har lärt sig att ta av sig dem med bl.a. hjälp av tassen och de är inte roligt.. Så har koppel i halsbandet som en extra säkerhet.
    har sett det jag med, och skräckexemplar där dom har halti och flexikoppel!

Tänker och har redan provat inne, att koppla in länken från kopplet i både haltin och i stryp halsbandet, vilket inte stryper när haltin sitter på, eftersom det inte blir tillräkligt långt drag, skulle han få av sej haltin, så stryper den och jag har fortfarandes min hund "fast" så att säga..
  • minskaivikt

Det som förövrigt funkar bäst just nu, är att jag stannar så fort han drar, säger åt han o sitta bredvid min sida, och han inte får gå förens han söker ögonkontakt..

Men det är inte enkelt att få han o sitta när det kommer något annat intressant, tex en hund, en människa etc, för då är det mycket intressantare för han än vad jag är..

suziz skrev 2007-07-15 20:48:35 följande:
    Nu har jag ju ingen aning om vad du gör redan med din hund och vilken nivå du ligger på som hundägare så jag kommer kanske bara med självklarheter för dig men kontaktövningar är något som förbättrar kontakten mellan ägare och hund. T.ex. när du ger hunden mat ska hunden "fråga" genom ögonkontakt innan du ger hunden tillåtelse att äta. När ni går ut genom dörren ska du gå först och hunden sen, gärna att den även här "frågar" om det är ok att gå ut genom ögonkontakt. Från början räcker det med kort ögonkontakt men du utökar till längre och längre stunder när hunden blir bättre och bättre.Mitt tips på promenaderna är att när hunden drar stannar du och väntar ut hunden. Fortsätt gå när hunden kommit tillbaka så kopplet är slakt. Gör detta konsekvent, dvs. stanna direkt när kopplet sträcks och vänta alternativt vänd och gå åt ett annat håll beroende på vad som funkar bättre för dig din hund. Skällandet mot andra hundar och människor beror av stor sannolikhet på att din hund är osäker. Det är svårt att ge ett generellt råd men jag ska ge några spontana tips, ett sätt är att du tränar sitt så din hund kan det klockrent. Hunden ska sitta tills du ger tillåtelse att gå, här kommer ögonkontakten in igen, hunden ska titta på dig innan du ger din tillåtelse att få resa sig. Börja utan störning t.ex. inne och utöka genom att gå ut på gården och sedan utanför gården men på långt håll från alla som kan störa sedan närmare och närmare det "otäcka".Om din hund gärna bär något i munnen, t.ex. en handske eller boll kan detta vara tillräckligt för att hunden ska koncentrera sig på annat än folk och hundar runt omkring.Lycka till med din hund!
    När han ska ha mat etc, så gäller det alltid samma sak, han ska sitta och invänta ett varegod, om jag så har gått 500meter därifrån så får han lov att vänta, och det gör han då med, men som sagt det är inne och utan störningar..
  • stina72

Grattis till hundägarskapet

Du vet säkert att en schäfer i den åldern är värre än en 15-årig finnig yngling på moped Har du dessutom en hane är det bara att beklaga. Nejdå, så illa är det väl inte .
    Men ärligt talat känner jag inte en enda schäferägare som inte haft problem med dragande hundar som gör utfall mot andra hundar, tyvärr
    Jag tog själv en schäfertik som omplacering när hon var 13 månader och skämdes ögonon ur mig varje gång vi gick ut och gick.

Men jag började att träna spår och uppletande och byggde in kontaktövningar i det. Grejen är ju den att en normal schäfer tigger om att få jobba med kroppen och nosen. Har den fått göra det kan de bli lite mer motagliga för lugnare aktiviteter som kontaktövningar.
    Testa att gömma en godbit eller leksak "lite mystiskt" och låt hunden söka kontakt, inte tvärtom, och belöna för minsta invit.

Sen som du skrev, att gå en kurs på brukshundklubben är ju kanon

I övrigt är det så svårt att ge råd över nätet när man varken sett hunden eller vet hur van hundägare du är.

Men läs lite litteratur i ämnet, finns säkert mängder på bibliotetket.
    Sök till olika kurser som startar under hösten.

Det viktigaste av allt. Ha kul med din hund och ta god tid på er. Lycka till

Svar på tråden Hjälp, hund som drar och skäller!..