• Knirps

2 år sägs vara sämsta tänkbara ålder att få syskon i. Stämmer det?

Som vi hade tänkt skulle det bli 2 år mellan nr. 1 och nr. 2. Jag vet inte om jag blivit gravid, men jag hoppas förstås det.

Sedan igår så läste jag i en bok i bokhandeln om syskon att bästa ålderskillnaden är 3 år. Under två år har också vissa fördelar. Men 2 år är inte alls bra för det äldre syskonet som då är mitt uppe i en trotsfas. En 2-åring kan inte bestämma sig för om han vill vara självständig eller inte. Han behöver all uppmärksamhet han kan få.

Ni som har 2 år mellan barnen:
    - Hur har det varit?
    - Vad kan ni jämföra med?
    - Skulle ni ha gjort om det?

• Svar på tråden 2 år sägs vara sämsta tänkbara ålder att få syskon i. Stämmer det?
  • Små Hjärtan

Vi har 2½ årmellan 1:an och 2:an och nu mellan 2:an och 3:an blir det 2 år och knappt 3månader.
    Det har funkat jätte bra mellan dom två dom leker med varandra hela dagarna. Dom är oskiljbara dom vill göra llt tillsammans. Typ som bästa vänner. Åker storebror någonstans så vill lillebror med och så tvärtom.

En liten flicka beräknas komma den 6/9-07
  • Druttan

Vi har 1år9mån mellan våra tjejer som nu är 2,5 år och 8 månader. Kan bara säga det har varit fasligt tungt! Men också roliga stunder förståss. Men göra om det.. nej det skulle jag nog inte göra, det skulle nog ha varit skönt med en lite äldre tjej innan. Men de har väl stor glädje av varann sen också!

• Cinnalinna

jag trodde sämsta skillnaden var 3-4 år, då ska de ju ha mest problem med svartsjukan?

• dono

Vi har två år mellan våra.Det har funkat bra tycker jag,men skulle jag göra det igen skulle jag nog vänta tre år.

• 4 Före 30

Vi har INTE 2 år mellan ngt av våra barn... väninnan har det med barn 1o2 och 3 o 4. Jag kan bara säga att jag är glad att jag inte är hon...fy fan vilken skillnad...

• Knirps

Över 3 år är inte heller idealt, det stämmer. Svartsjukan ökar som sagt då. Ännu större ålderskillnad innebär i princip två ensambarn. Ändå är tydligen 2 år sämsta tänkbara.

Fast jag hoppas ju att det inte stämmer.

• 4 Före 30
    Cinnalinna skrev 2007-07-15 19:50:03 följande:
    jag trodde sämsta skillnaden var 3-4 år, då ska de ju ha mest problem med svartsjukan?
    Jag har läst att det är 2 år med svartsjukan, det är då de börjar upptäcka den...
  • Mylla

Nä, det tror jag inte på. Värsta trotsåldern är väl något år senare? Iallafall vad alla säger.  Jag har två år ungefär emellan. Det går bra.

Jag tror det är viktigt att ta med storebror/ syster i det man gör med bebisen. Karl har fått klä av och på, ta av blöjan, slänga blöjan, tvätta henne i rumpan, rapa henne, bädda i vagnen o.s.v. (Jag hjälper honom såklart att hjälpa till) Då blir han inte svartsjuk.
    Sen är jag noga med att ägna mig åt honom när hon sover så det inte blir bara mamma-bebis, pappa-Karl utan tvärtom också.

• Cinnalinna

ok... jag kommer ha 21 månader mellan mina... *darrar av skräck*

• Lalune2

Vi har två år och tre månader mellan våra barn och jag skulle aldrig göra om det. Det har varit fruktansvärt jobbigt med mycket svartsjuka, svår trots och allmänt turbulent. Och är fortfarande fast sonen fyller tre nu i augusti.

Summa summarum, jag skulle inte rekommendar någon att skaffa syskon när det äldre barnet är i den här åldern. Å andra sidan är alla barn olika så för vissa är det ju lättare.

Var är värmen och solen?
Svar på tråden 2 år sägs vara sämsta tänkbara ålder att få syskon i. Stämmer det?