• Tuzza

Tips på bjudmat (buffé)!

Jag ska ha 30årskalas/fest i sommar. Det blir en form av öppet hus/drop in men där folk ändå är bjudna och jag har skrivit OSA så jag vet ungefär hur många som kommer. Nu till min fråga: Någon som har tips på bra och någorlunda billig buffémat/plockmat!? Vad bör man ha för drycker och hur mkt? Nån som har bra tips på en tårta så bllir jag oxå glad.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips på bjudmat (buffé)!
  • AnLeNo

Bulgursallad, små grillspett, tunnbrödsklämmor, kryddstarka piroger.

Som dryck bör det finnas öl, cider o ev bordsvatten tycker jag.

Köp hemköps marängbottnar, där finns recept på en snabb o billig tårta. Nackdelen är att den ska ätas direkt när man gjort den, men det går att förbereda allt och bara sno ihop strax före.

Lägg dej inte i, sa han som sket i sängen.
  • Tuzza

Tack! Har du recepten oxå kanske?!!??

• Skrutt och Skrot

Olika sallader, kalla pajer, bröd, ostar, kallskuret, snittar, småplock (oliver, soltorkade tomater, ölkorvar m.m)
    Öl, vin, läsk och bordsvatten borde vara tillräckligt.
    En riktigt härlig sommartårta med jordgubbar och grädde är ju inte helt fel att bjuda på.

• Rebecca

Klockren och enkel/ billig tårta : Glömminge el pinocciotårta !!!kan förberedas och uppskattas av de flesta..

(Har recept om du inte hittar något)

Jag gjorde jättegod pastasallad till min 30-års mottagning, verkade upskattat -och jag slet inte ihjäl mig innan

• Tuzza

Rebecca: tack! Vad var det för pastasallad du gjorde!?

• AnLeNo
    AnLeNo skrev 2007-07-15 19:40:18 följande:
    Bulgursallad, små grillspett, tunnbrödsklämmor, kryddstarka piroger.Som dryck bör det finnas öl, cider o ev bordsvatten tycker jag.Köp hemköps marängbottnar, där finns recept på en snabb o billig tårta. Nackdelen är att den ska ätas direkt när man gjort den, men det går att förbereda allt och bara sno ihop strax före.
    Bulgursalladen har jag inget recept på.... brukar höfta lite, men här är vad jag bruykar ha i: Kokt bulgur (mindre antal portioner än personer eftersom det är mkt annat i), paprika i tärningar, gurktärningar, halverade cocktailtomater, oliver, rödlök. Blanda en vinägrett med en god olivilja, vinäger, svartpeppar, salt och mynta (färsk eller torkad).

Grillspett kan man ju ha på lite vad man vill. Tips: kyckling, korv, köttbullar, lök, ananas, kronärtsskocka, ox- och fläskfilé, paprika, halloumiost, champinjoner...
  • Linda1976

baconlindade dadlar.

Superenkelt och gott. Färska dadlar, linda runt baconskiva - in i ugnen 225 grader ca 20 min.

Småpajer i folieformar
    Oliver
    marinerad vitlök
    pesto
    kuvertbröd
    kycklingspett

Det finns inga synder, förutom dumhet.
  • AnLeNo

Mozarella oxh tomater varvat på en bädd av ruccola. Ringla över olivolja och dra ett par rejäla tag med svartpepparkvarn!

• Isabella och Jespers mamma

Hejsan!!
    Jag fyller oxå 30 år och vi ska ha fest på lördag för 40pers.

Jag kommer att handla allt på fredagen och ska servera kallmat, som:
    Fläskfilé, drumstick, rostbiff , korv samt kassler
    Till det så har jag två alternativ:
    Pastasallad el potatissallad.
    Sedan så serveras det tre olika kex med tre olika ostar till plus lite bröd om man vill ha.
    Jag ska även göra 4 tårtor, herrgårdstårta, med två där jag ska ha jordgubbar på och två med blåbär och hallon.

Cider, läsk och lättöl blir det till, alkohol medtas om de vill.

Lycka till med din fest, själv så har jag redan lite int i magen för den, men jag får hjälp tack å lov med vissa saker av min mamma samt svärmor!!

• Isabella och Jespers mamma

jag glömde nämna, att till detta så kommer det att finnas många frukter att välja på oxå, alltså en sådan där planka man kan beställa, tropisk planka heter den nog!

• LC Star

Hade kalas i juni och hade också buffé vilket vart väldigt lyckat. Jag hade pasta/kycklingsallad: fullkornspasta, grillad kyckling, majs, cocktailtomater, sallad, tärningar av fetaost, och nått mer.
    Två pajer, en broccoli och en tacopaj.
    Varmrökt lax, färskpotatis och två kalla såser, den ena med en burk creme fraiche, ½ finhackad rödlök, en liten burk röd stenbitsrom. Den andra såsen var en örtagårdssås, gräslök, dill, dragon, basilika, majonäs och gräddfil.
    Sen hade jag en vanlig sallad, bröd, smör, ost och sen öl och vitt och rött vin, plus bordsvatten.

• Tuzza

Tack för fler svar!

Isabella och Jespers mamma: Får man fråga vad matkostnaden landade på? Beställde du den tropiska plankan eller gjorde du den själv? Potatissalladen..var den hemmagjord? Och vad gjorde du för pastasallad?

Smart det där med att låta dem ta med alkohol själv. Jag ska skriva att jag bjuder på mat å dryck men att extra törstiga personer får ta med extradryck själv..eller nåt..

Svar på tråden Tips på bjudmat (buffé)!