• Tekla78

Någon som har tips inför bilköp?

Jag och min sambo ska köpa bil till hösten. Tyvärr så vet varken han eller jag något om bilar, så vi skulle behöva lite tips. Våra krav är inte särskillt många:

* Den ska rulla
    * Det ska vara en "hållbar" modell som är känd för att inte behöva lagas ofta
    * Den ska vara skön att sitta i
    * Den ska vara babyvänlig (planerar)
    * Priset ska helst vara under 100 000 kr eller i närheten

Jag skulle vilja ha tips på hur man ska tänka vid bilköp, dvs. vilka kvaliteter försöker man undvika (rost, bagageutrymme, växellåda, köpa på blocket, etc...). Med risk för att tråden blir allmän, peppra gärna på med tips om allt möjligt!!!

Har ni dåliga erfarenheter av en modell (eller bra) - just let it out!

Bättre att vara välinformerad innan man börjar kolla runt :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-23 22:37:28:
    Tack för tipsen! Tyvärr märkte jag i efterhand att jag skrev mitt inlägg där jag inte kan svara själv. Pappatråd - och jag är tjej - lite pinsamt kanske, men jag har fått värdefulla tips!

Har nu beställt böcker om begagnade bilar både från Teknikens värld och från Bilprovningen och ser fram emot att kasta mig in i läsningen när de kommer på posten.

• Svar på tråden Någon som har tips inför bilköp?
  • Dofilus

Vi har en Saab 9-5 2.3T Kombi -99 som vi gav 72' för i vintras. Då har den dessutom en del extrautrustning. Är kanonnöjd med den. Går bra och relativt billigt för att vara så stor (snittade 0,76l/mil Öland t.o.r + lite till = 85mil). Man sitter skönt på alla platser, bagageutrymmet är rymligt (kanske inte riktigt lika rymligt som på en Volvo V70). Dessutom är Saab 9-5 en av världens säkraste bilar och det är ju inte fel när man har ett barn i den.

• Danielito

Dom nya Ford Mondeo kombi är bra, väldigt stora och inte stora fel på dom. Då menar jag dom mondeon som började tillverkas 02 och framåt. Även Toyota dom flesta kombi bilarna är ok, driftsäkra men desto dyrare. Volvo och Saab tycker jag det blir svårt att hitta nån billig begagnad för det priset, dom är bra bilar men dyra om du inte går ner i åldrarna men då är den nästan för gammal.

• cDk3r

Saab 9-3 ftw
    då behöver du inte ha kombi heller då 9-3og är rymlig och man får enkelt plats med både barnstol i bilen och barnvagn i skuffen utan problem. Hell viker jag ner sätet får jag in crossen i skuffen :)

• Frodoo

Finns många bra bilar, men vi har en Saab 9-5 Kombi som är kanon.. Som dofilus sa dom är säkra och det är väll huvudsaken när man ska ha ett barn i.

Om du köper en bil för runt 100.000 skulle jag köra en test hos motormännen rakt av då du får grundlig info om bilens skick, kan spara många tusenlappar på det då det kan vara ett dålt fel på bilen som dom ser och du inte ser vid köp.

Lycka till!

• cDk3r

"Hehe, ja vill du ha en 900 (typ som gamla 9-3) med "lite" extra "pulver" under huven så har jag en ståendes i garaget 25k och den är din *flin*"

Jämnför inte 9-3og med 900ng din elaking :(

Vad har du för något under huven på den föresten?:)

• Nicke 77

Kör Skoda Octavia kombi -04 och är mycket nöjd med den. Om ni vill hålla er runt 100 000 så kan ni få tag i en hyfsat ny bil. Man får mycket bil för pengarna eftersom bilen är byggd med delar från VW och Audi. Det är bra kvalitet och jag har inte haft ett enda problem med bilen på 1,5 år.

Lycka till
    Nicke

• Dofilus

cDk3r: Skillnaden mellan en OG9-3 och en NG900 är väl typ stötfångarna och baklysena Under "huven" har jag en Nordic Steg 2-chip, Ferrita sportsystem, öppet sportluftfilter och en dumpventil. Tippar på att det är nånstans kring 230hk i den.

• cDk3r

dofilus
    typ som min då

pfft nu jämnför du en ferrari med en skoda ^.-

• livvakten

Istället för att rabbla vad jag tycker är bra så råder jag dig & din sambo att hitta det ni tycker är bra.

Köp Teknikens Världs Beg.bilsguide(finns på välsorterade butiker)eller så skickar ni efter här: www.teknikensvarld.se/shop/

Man kan även skicka efter boken "Bilar" från bilprovningen: www.bilprovningen.se/

Innan ni slår till tycker jag ni skall göra ett M-test hos motormännen på det objekt ni är intresserade av: www.motormannen.se/mm/site/tjanster/m_test/

-------------------------------------------------------------
    Är ni intressserade av en Mitsubishi Galant V6 Avance Kombi?
    Vi har en till salu för 95000Kr nämligen....Kolla hemsida under bilder.
    stalleskoja.dinstudio.se/

• Racer

Hej Tekla!
    Jag tycker det är viktigt att fundera på hur bilen ska användas. Min sambo och jag har till exempel våra föräldrar långt från Stockholm där vi bor vilket innebär ganska många och långa resor på de stora, trafikerade vägarna. Detta har inneburit att vi skaffat en bil (Saab 9-5) som är:
    1. Bekväm (bra stolar, relativt lite vägljud osv.)
    2. Säker (som någon skrev här ovan så är 9-5:an mycket säker)

I min värld så innebär att skaffa en bekväm och säker bil i 100 000 kronorsklassen att man får köpa en några år gammal bil eftersom den sannolikt är relativt stor och då dyr som ny. Detta i sin tur innebär att den får större underhållsbehov är en nyare bil...

Fundera därför över hur den ska användas. Kanske klarar ni er med en mindre bil och får därför råd en nyare på er budget. Lycka till! Bilköp är spännande! (Vi funderar just nu på att byta. Vet dock inte till vad...)

Svar på tråden Någon som har tips inför bilköp?