• Dody

Vi som gillar att gjuta krukor, fågelbad mm i betong

Hittade ingen tråd för oss om gillar att fixa saker i betong. Så här kan vi samlas och ställa frågor och tipsa varandra.

Runda klot är snygga och enkla att gjuta i betong. Man stjäl en av barnens bollar, gör hål i den och fyller den med betong.

Krukor likaså. En liten plastkruka i en större. Eller en liten kartong i en större. Glöm inte limma/tejpa fast en gammal vinkork i botten innan du fyller på betongen. Den blir dräneringshålet när man sedan slår bort den. Sen kan man ta en gammal korg och fästa plast inne i den så får man ett jättehäftigt mönster.

Fyll en glassbytta med finkornig sand, tryck ner handen rejält i den och häll ned ganska lös betong i byttan - handavtrycket fylldes + ca 3-4 cm till. Skaka/"banka" byttan mot marken lite för att få luftbubblor och låt stå i två dygn. Kan även trycka ner hjärtan mm i den och lägga på lite stenar/ virad ståltråd för dekoration. Blir skitsnyggt som tavla. Glöm ej fästa baktill som krok att hänga upp i.

Klistrar in lite länkar:

Länk för fågelbad i betong:
    www.finjabetong.se/aktuell/pdfny/Betongfat.pdf

Sånt här soffbord vill jag ha, ngn ideé om hur man kan få till ramen i stål under?:
    www.betongdesign.se/weoffer.htm

Krukor:
    www.tv4.se/byggabo/antligenhemma/260364.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-15 21:57:54:
    Massor om gjutning tex betonghjärtan, stjärnor, plattor:
    www.viivilla.se/sitemap/&soeg=Gjuta%20plintar

blandblommoroblad.blogg.se/130207232108_happy_valentine.html

• Svar på tråden Vi som gillar att gjuta krukor, fågelbad mm i betong
  • Freiya

wow va fräckt. det där fågelbadet som va som ett löv va jättefint!

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • maras

Lägger till tråden i favoriter!

Ska kika in på länkarna nu!

• Dody

Jättefint du gjort! Älskar emd hjätan och har adlrig gjort så hu rhar du gjort dina lösa hjärtan samt de i en ram med en grop i? De höga vaserna du gjutit är det betongrör du anv? Sen vad har du gjort de låga ljushållarna av? Ursnygga.....

• Mamsing

Kika här: http://kullerstenochblabar.tradgardsblogg.se/7444/Mera+Betong.html

De låga ljushållarna..hmm.... har för mig jag använde youhurt spänner, typ turkisk youghurt. I botten tejpade jag fast upp och nervända plastmuggar som jag klippt av för att passa ett värmeljus. Lte klurigt att få det exakt och rakt...
    Endast fantasin sätter gränser Glad

• Marica75

Vilken underbar och inspirerande blogg du har, Mamsing!!! Nu blev jag jättesugen på att lägga kullersten och gjuta betong ju!!!

Har även lagt denna tråd i favoriter. Har dessvärre inget att visa upp (ännu?!?) men fortsätt gärna att inspirera mig

• Mamsing
    Marica75 skrev 2007-07-15 23:27:23 följande:
    Vilken underbar och inspirerande blogg du har, Mamsing!!! Nu blev jag jättesugen på att lägga kullersten och gjuta betong ju!!!Har även lagt denna tråd i favoriter. Har dessvärre inget att visa upp (ännu?!?) men fortsätt gärna att inspirera mig
    Tack! Kul att kunna inspirera.
    Uppdaterar så ofta jag hinner och kan Glad
  • Dody

Ja jag har med en massa sten som jag grävt upp ute som bara ligger i en hög, men nu vet jag vad den ska anv till. har nämligen plaer på att riva ett jättefult staket och flytta rabatt så nu får den åka dit som kantsten och sen kasnke en egenhändigt gjuten kruka på en hög av sten. Urfint gjort!

• Mamsing

Ni får ju starta trädgårdsbloggar vet ja, så man kan följa era projekt Skrattande

• Dody

Ja klurade lite på det samt att åd får man ändan ur och faktiskt gör ngt för man vill ju visa upp annars så kasnek projekten dalar. Men jag ahr så mkt att göra. Köpte huset för 2 år sen och en grav senare och två små barn gör att jag inte hunnit så mkt. Här bodde penionärer innan så hela trädgrådenär överbevuxen och jag tycker den är för plottrig och murrig. Ska kapa en gran imorron, kan ju börja att fota det s får vi se om jaggör en blogg.

Svar på tråden Vi som gillar att gjuta krukor, fågelbad mm i betong