• Dillen

Nåltovning?

Nån som håller på med nåltovning härinne? =) "Vanlig" tovning går ju lika bra det också förståss =)

Här tänkte jag att vi kan tipsa varandra om allt som hör ull och tovning till, och ta del av varandras små mästerverk! ;)

• Svar på tråden Nåltovning?
  • mejram

Har gjort lite med barnen på jobbet (är slöjdlärare). Min erfarenhet är dock att de förbaskade nålarna går av heeeeela tiden när barnen tovar. Finns det någon extra stark tovningsnål som inte bryts skulle jag bli överlycklig.

Det löser sig sa hon som sket i vasken
  • stenfalk

Har tovat liite, men är inte så jätteförtjust i det. Använder hellre ullen till att spinna av. Fast jag har lite ull som inte är så spinnvänlig liggande som jag fundera på att tova lite av. Det är ju så fint med tovat!

• Dillen

Okej, va skojj! =) Hm tokigt att nålarna ofta går av. Har ingen erfarenhet av det själv men jag har ju inte tovat så länge heller förståss..

Stenfalk: Är det svårt att spinna ullgarn? =)

• Dillen

Stenfalk; var just inne och kikade bland dina bilder. Du är grym på hantverk alltså! :)

• stenfalk

Dillen: Tack! Älskar att pyssla med hantverk.
    Att spinna är inte helt lätt. Det är ju inte mycket hantverk som är lätt direkt, men det är lättare att tova sitt första stycke än det är att spinna sin första tråd. men det är otroligt roligt att spinna, ch man lär sig med övning. Att spinna "perfekt" garn på slända lär ta massor med år att lära sig, men jag spinner numera helt användbart garn, och det ska ju synas att det är handgjort
    Jag har varit på Öland ett par dagar och dt blev ett besök på Ölands Ullcentrum. Kunde inte låta bli att handla lite ull Och så köpte jag mig ett par filtnålar också.

Svar på tråden Nåltovning?